•  
  •  
  •  

Tizennyolc évvel ezelőtt búcsúztatták el a főváros egyik legjellegzetesebb és legmeghatározóbb villamostípusát, 2007. augusztus 21. óta már csak nosztalgiajáratokon, illetve a karácsonyi fényvillamoson utazhatunk az UV típussal, amely egykoron Újpesten is meghatározó szerepet töltött be.

Az UV típusú villamosok hosszú évtizedeken át alakították a főváros arculatát, ikonikus megjelenésük, jellegzetes hangjuk szinte egybeforrt Budapest mindennapjaival. Ez volt a legnagyobb darabszámban gyártott magyar villamostípus, hiszen 375 darab készült belőle. A második világháborút követő évtizedekben ez a járműtípus volt a legjellemzőbb a fővárosi villamosvonalakon. Nem véletlen, hogy a villamosrajongók a mai napig a legszebb és legemblematikusabb járművek közé sorolják.

Bár a mai harmincas, negyvenes generáció leginkább a belvárosi vonalakról emlékezhet rájuk, volt idő, amikor Újpest életében is fontos szerepet játszottak. Az UV villamosok a 12-es és a 14-es vonalon is közlekedtek, és egy időben Újpest utcaképének meghatározó részei voltak. Újpestről azonban – más vonalakhoz képest – jóval hamarabb kivonták őket, mivel fokozatosan átvették a helyüket az újabb villamostípusok.

Az UV villamosok elődeinek a „Stuka” villamosok tekinthetők. A korszakban a Fővárosi Villamosvasút (FVV) – a mai BKV jogelődje – komoly járműhiánnyal küzdött, nagy szükség volt korszerű, megbízható és egyszerűen üzemeltethető villamosokra. Ennek nyomán született meg a döntés az UV típus gyártásának elindításáról. Az első szerelvény 1956-ban állt forgalomba, és ekkor mutatkozott be a fővárosi utazóközönségnek.

A villamosok elektromos berendezéseit a Ganz Villamossági Művek – akkori nevén Klement Gottwald Villamossági Gyár – készítette, míg a kocsiszekrények a Rába Magyar Vagon- és Gépgyárban készültek. Az UV-k 1957-től pótkocsis üzemmódban is közlekedtek, és több mint öt évtizeden keresztül szolgálták a főváros utazóközönségét. Pályafutásuknak végül a hannoveri, majd a Combino villamosok beszerzése vetett véget.

Akik szeretnék megtapasztalni, milyen volt utazni a XX. század második felének egyik legmeghatározóbb budapesti villamosán, jó hír, hogy erre napjainkban is van lehetőség, ugyanis a fővárosban rendszeresen indulnak nosztalgiajáratok, ahol az UV villamosok is felbukkannak.
Ráadásul 2009 óta az adventi időszak egyik különleges látványossága a fényvillamos – bár az utóbbi években már többféle járműtípus fényáradatában tündököl – eredetileg UV villamosból alakították ki, és hamar Budapest egyik megkerülhetetlen karácsonyi élményévé vált.

A feldíszített fényvillamos kezdetben a 2-es vonalon közlekedett, az elmúlt években azonban a város számos pontján felbukkan, sőt, Újpesten is megjelent a 14-es vonalon az advent egy-egy napján. Így akár Újpesten is újra átélhető, milyen lehetett, amikor ez a villamostípus a város mindennapjainak szerves részét képezte.

Képek forrása: BKV, Fortepan