75 éve vált teljessé a Gyermekvasút vonala

  •  
  •  
  •  

Augusztus 20-án ünnepli fennállásának 75. évfordulóját a budapesti Gyermekvasút teljes szakasza. A jeles alkalomból egész napos családi programokkal készülnek a szervezők: a járműtelepen járműbemutató, terepasztal, vonatszimulátor és vasúttörténeti érdekességek várják a látogatókat, a legkisebbeket pedig ugrálóvár is szórakoztatja majd.

Államalapító Szent István ünnepén, augusztus 20-án, a nemzeti ünnepen 10 és 17 óra között különleges programokkal várják a családokat és a kisvasútbarátokat a Gyermekvasút hűvösvölgyi járműtelepén, valamint az állomás alatti fogadóparkban. A gyermekek vasutas egyenruhát ölthetnek, valódi felszerelésekkel próbálhatják ki a jegyvizsgálói teendőket, és testközelből ismerkedhetnek meg a kisvasút mozdonyaival, köztük olyan ritka járművekkel, amelyek csak kivételes alkalmakkor kerülnek a nyilvánosság elé.

A programot egy napra megnyíló vasúttörténeti kiállítás, terepasztal, valamint vonatszimulátor is színesíti majd. A legkisebbeket ugrálóvár várja, míg a közlekedéstörténet rajongói korabeli Ikarus nosztalgiabuszokat is megcsodálhatnak a fogadóparkban.

Az esemény apropója, hogy éppen 75 éve, 1950. augusztus 20-án vált teljessé a Gyermekvasút vonala, amely azóta is a budapesti hegyvidék meghatározó látványossága. A 11,7 kilométeres pályaszakasszal a Gyermekvasút máig a világ leghosszabb olyan vasútvonala, ahol a forgalmi és kereskedelmi szolgálatot gyermekek látják el – ez a Guinness-rekordok könyvében is szerepel.

Bemutatkozik hazánk első dízelmozdonya, az M4-es

Különleges premiert tartanak augusztus 20-án: a nagyközönség előtt is bemutatkozik az M4-es mozdony, Magyarország első dízelüzemű mozdonya, amely egykor M495,5004-es pályaszámon közlekedett. A jármű 1929-ben készült a Láng Gépgyárban a Szegedi Gazdasági Vasút számára, és egészen 1971-ig állt szolgálatban. A négy példányból egy maradt fenn az utókor számára, amely most, évtizedeken át tartó várakozás után, teljes körű külső-belső felújítást követően újra eredeti pompájában látható.

A 120 lóerős dízel–elektromos mozdony különlegessége, hogy ez volt az első magyar gyártású dízelmozdony, és egyben az első, amely teljes egészében villamos erőátvitelt alkalmazott. Szegecselt felépítménye a korszak ipari formavilágát idézi, megjelenése pedig sokak számára a nagyvasúti mellékvonalakon közlekedő korabeli Ganz motorkocsik hangulatát eleveníti fel.

Bár az M4-es már nem fog vonatokat továbbítani, ipar- és közlekedéstörténeti értéke vitathatatlan – érdemes tehát élőben is megcsodálni ezt a ritka technikatörténeti kincset.

Képek forrása: gyermekvasut.hu