75 évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyílt meg az utazóközönség előtt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, vagy ahogyan ma is sokan hívják Ferihegy. Az elmúlt hét és fél évtizedben utasok százmilliói és repülőgépek milliói fordultak meg a kifutópályákon és terminálépületekben.
A repülőtér Budapest központjától 16 kilométerre található délkeleti irányban. Új nevét 2011-ben kapta Liszt Ferenc zeneszerző születésének 200. évfordulója alkalmából, így lett Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér.
Több mint 302 millió utas, 3,1 millió tonna áru – röviden és számszerűen így foglalható össze a repülőtér 75 éves története.
Fotó: Fortepan/Uvaterv
Az 1950. május 7-én tartott nyitóünnepség óta a repülőtér 27 396 napot üzemelt, munkatársai mára naponta közel 60.000 utassal találkoznak, ami meghaladja a nyitás évében regisztrált egész éves forgalmat. A repülőtéren napjainkban átlagosan napi 300 járat fordul meg. A légikikötő 2024-ben 17,6 millió utast és közel 300 ezer tonna árut kezelt. Az első felszállások Bukarest, Prága, Varsó és Szófia felé vezettek, 2024 végére a repülőgépek már 142 külföldi célállomással kötötték össze Budapestet.
Fotó: Fortepan/MHSZ
A repülőtérnek a kezdetekben 2500 méter hosszú betonozott futópályája volt, amelyet később fokozatosan meghosszabbítottak. 1958-ra épült meg mai teljes hosszában, vagyis mintegy 3009 méteren az 1. futópálya.
A régi 1. Terminál, amely ma is nosztalgikus hangulatot áraszt, sokáig az egyetlen utasforgalmi épület volt. Elegáns homlokzata és kilátóterasza hamar a repülés szimbólumává vált Magyarországon. A mai nevén 2A Terminál 1985-ben készült el, napjainkban a schengeni járatok utasait kezeli. Az utasszám növekedése miatt 1998-ban átadták a 2B terminált.
A Budapest Airport története során kétszer is elnyerte az Európa legjobb repülőterének járó díjat, régiós áruelosztó központ szerepét támogató világszínvonalú infrastruktúrája több rangos elismerést tudhat magáénak.
Fotó: Fortepan/Boján Sándor
A repülőtér 75 éves történetében számos érdekesség fellelhető. Ilyen például az, hogy az 1. Terminál épülete egyedi, repülőgépre emlékeztető formát kapott, ami ritkaságnak számított az európai repülőterek között. Szintén különleges az, hogy a repülőtér hőskorában saját fodrászat, úri szabóság és még egy kisebb állatkert is helyet kapott a létesítményben. A repülőtér 75 éves történetében különleges események is megtalálhatók, például autó- és motorversenyek, valamint szuperszonikus repülőgépek, például egy TU-144 és egy Concorde látogatása, de az IKARUS-gyár is itt tesztelte autóbuszait. Az ’50-es és ’60-as években még voltak úgynevezett menetrenden kívüli napok is.
Fotó: Fortepan/Bojár Sándor
A koronavírus-járvány miatt a repülőér 2020 április elejére utasforgalmának mintegy 99,3 százalékát levesztette. A légikikötő utasforgalma fokozatosan épült vissza, míg végül 2024-ben minden korábbi rekordot – beleértve a járvány előtti utolsó év, a 2019-es év eredményét is – megdöntve elérte a 17,6 millió főt.
A Liszt Ferenc Repülőtér nemcsak egy logisztikai csomópont, hanem az utasok életének része. Itt búcsúznak, itt örülnek a hazatérőknek, itt indulnak kalandokra, utazásokra. A terminál falai közt rengeteg történet született, és a történetek folytatódnak!
A Budapest Airport a május 7-i évfordulót többek között egy különleges, mesterséges intelligencia használatával készült videóval ünnepli, amelynek képkockáin megelevenedik a múlt, és újra megtelik élettel a sok kedves emléket őrző, ikonikus 1-es terminál.
Videó:
75 évnyi utazás, egy ritmusban a világgal – a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér története