A Duna-part és csendéletek

  •  
  •  
  •  

2000-ben hívta először az Újpesti Pedagógiai Szolgáltató Központ – egy iskolai szakmai műhelyt is bevonva – rajzversenyre az újpesti középiskolák tanulóit. A verseny nem titkolt célja a tehetséges diákok felfedezése, a zsűri által megfogalmazott megszívelendő gondolatok átadása, és az elismerés kifejezése volt. Az alkotások témája azóta is “az én Újpestem”: városunk, iskolánk, épületeink.

A verseny azóta egyfajta seregszemlévé érett, a rendezés és lebonyolítás lehetőségét több éven át vállaló, az alkotásoknak méltó kiállítóhelyet is biztosító Babits Mihály Gimnáziumtól néhány éve a művészeti oktatásban elkötelezett Bródy Imre Oktatási Központ vette át a lebonyolítás és a tárlatrendezés feladatát. Február 18-án, kora délután, a Langlet utcai intézményben már a kétfordulós verseny eredményhirdetésre és a kiállítás megnyitására gyülekeztünk.

Ebben a tanévben a versenyt meghirdető Bródy Imre Oktatási Központ, valamint az Újpesti Pedagógiai Szolgáltató Központ arra kérte a diákokat, a képzőművészet eszközeivel keressenek választ arra a kérdésre, miként alakítja Buda-Pest, s miként alakítja városunk életét a Duna folyam. Az újpesti rajzpályázatra a 9-10. évfolyamon, illetve a 11-12. év folyamon tanuló diákokat vártak.

A kötelező Duna- téma mellett a verseny napján több beállított csendélet közül egynek elkészítését, avagy egy irodalmi szövegrész illusztrálását várta tőlük a zsűri. (A szakmai elemzést Sipos Endre, a Fazekas gimnázium művésztanára vállalta magára). A pályázat eredményhirdetésén Bánhidi Edit, az ÚPSZK igazgatója köszöntötte a megjelent fiatalokat, tanárokat és szülőket. Szólt többek között arról, hogy a verseny már régen kinőtte a kerület határait, regionálissá vált, és visszajelzése annak: milyen sok a tehetséges diák. Az igazgató asszony felhívta a figyelmet arra, hogy a rajzverseny alkotásait március 17-én a nagyközönség az Újpest Galériában megnyíló, egy tanév képzőművészeti eredményeit felvonultató tárlaton tekintheti meg. Cs. Szabó Zsuzsa, a Bródy Imre Oktatási Központ tanára, aki a verseny szervezője és lebonyolítója is volt, örömmel köszöntötte a kétfordulós verseny díjazottait, különdíjasait, résztvevőit. Majd átadta az okleveleket és a jutalomkönyveket. A jelenlévők nagy tapssal jutalmazták a győztest: Pollmann Sára Zsófiát, a Könyves Kálmán Gimnázium érettségire készülő diákját, aki évek óta győztese, vagy dobogós helyezettje a versenynek.

Az eredmények:

1. helyezett: Pollmann Sára Zsófia (Könyves Kálmán Gimnázium)

2. helyezett: Földi Sára Rebeka (Károlyi István 12 Évfolyamos Gimnázium)

3. helyezett: Prikaszky Zsanett (Bródy Imre Oktatási Központ)

Különdíjat ítélt oda a zsűri Frisch Bianka (Bródy Imre Oktatási Központ) valamint Bodrogvölgyi Márk Richard (Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola) számára.
A rögtönzött tárlaton megtekinthető például a korábbi versenyeken szintén eredményesen szereplő Nagy Apolka (Károlyi István 12 Évfolyamos Gimnázium) pályaműve, és mások: Griga Judit és Homannai Zsuzsa (mindketten Károlyi István 12 Évfolyamos Gimnázium tanulói), Szakács Emese Bíborka és Gulyás Dániel (mindketten a Bródy Imre Oktatási Központ tanulói) alkotásai.

Eldőlt a pályaválasztás is

Ha kerületi rajzverseny, akkor Pollmann Sára Zsófia négy éve nyertes, vagy dobogós.

– Számítottál a jó helyezésre? – kérdeztük a díjátadó után, immár régi ismerőként.
– Bíztam abban, hogy tetszenek majd az alkotásaim, de a helyezést sohasem lehet előre megtippelni – mondja a kettős nevéből a Zsófit használó ifjú hölgy. Sajátos technika az amit használok, tusrajzokat készítek már évek óta.
– Miért a tus, a fekete-fehér hatás vonzott?
– Igazából nem is tudnám megmondani miért. Kiskoromban is egyszínű rajzokat készítettem, miközben soha semmi gondom nem volt, és most sincs a színekkel.
– A rajzolás hobbi, vagy több annál?
– A kerületi rajzversenyek is megerősítettek abban, több ez már a hobbinál. Folytatni szeretném, a Képzőművészeti Egyetem a célom, ez nem is kérdéses már.

– B. K