A Budapest, Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzat pályázatot ír ki a társasházak és lakásszövetkezetek felújítási hitelfelvételének elősegítésére.
1. ) A támogatás nyújtásának feltételei
Támogatás annak az Újpesten lévő társasháznak és lakásszövetkezetnek nyújtható, amely
· az ingatlan-nyilvántartásban társasházként vagy lakásszövetkezetként bejegyzésre került, ( ennek hiányában a társasház alapító okirat vagy lakásszövetkezet alapszabályát a Földhivatalhoz benyújtották ) és
· pályázat a 6* vagy annál több lakásos társasházas és lakásszövetkezeti lakóépületek nyújthatnak be és ( * Megjegyzés : nem számít be a lakásszámba a társasházas és a lakásszövetkezetei lakóépület osztatlan közös tulajdonában lévő lakások, illetve a nem lakás célú helyiségek.)
· nem rendelkezik közüzemi díjtartozással, köztartozása vagy társasház ( lakásszövetkezet ) által felvett hiteltartozással és
· építéshatósági engedélyköteles munkálatok esetében rendelkezik az építési hatóság elvi építési engedélyével és
· közgyűlése döntött – a kölcsön visszafizetéséhez megfelelő mértékű fedezetet nyújtó – a felújítási alap javára történő befizetési kötelezettségről.
2. ) A pályázatot a társasházi közösség, lakásszövetkezet osztatlan közös tulajdonában
lévő épületrészek alábbiakban felsorolt felújítási munkáira lehet benyújtani:
· az épület fő tartószerkezeti elemeinek felújítása, alap-megerősítés,
· tető, tetőszerkezet, födémek, kémények teljes vagy részleges felújítása,
· homlokzat teljes, vagy részleges felújítása, ha az együtt jár az épület hőszigetelésének javítását vagy a baleset-megelőzést célzó munkálatokkal,
· lépcsőház, egyéb közös használatra szolgáló helyiségek teljes vagy részleges felújítása,
· függőfolyosók, erkélyek tartószerkezeteinek felújítása,
· lift felújítása,
· a közös tulajdonban lévő épületgépészeti berendezések és vezetékhálózatok teljes vagy részleges felújítása, korszerűsítése ( a központi antenna, a kaputelefon és a kábel TV. berendezéseinek és vezetékhálózatának kivételével )
3. ) A támogatás módja
a ., Az Önkormányzat a társasházak felújítását – a társasházak által a közös tulajdonú részek felújításához pénzintézettől igényelhető állami kamattámogatású hitelhez kapcsolódó – a pénzintézet által biztosítékként elfogadott óvadéki betét biztosításával támogatja.
b., Az Önkormányzat a társasházak felújításának támogatása érdekében – hosszú távon önfinanszírozóvá váló – Alapot hozott létre.
A támogatás kizárólag a fentiekben meghatározott munkálatok elengedhetetlenül szükséges mértéket meg nem haladó kivitelezési és bonyolítási közvetlen költségeinek fedezésére használható fel.
4 . ) A támogatás mértéke és feltételei
A támogatást az Önkormányzat a társasházak részére, a 12/2001. ( I. 31.) számú Kormányrendelet alapján igénybe vehető kamattámogatásos hitelekhez kapcsolódóan elhelyezett óvadéki betét formában nyújtja.
– Az Önkormányzat által nyújtott támogatás mértéke a pénzintézettől igényelt hitelösszeg maximum 20%-a lehet.
– Az egy társasház részére nyújtott támogatás összege nem haladhatja meg az adott évben a támogatásnyújtás céljára az Alap rendelkezésére álló pénzösszeg 10 %-át.
– Egy társasház egy évben csak egy alkalommal kaphat támogatást.
– A társasház újabb kölcsönt csak azt követően kaphat, ha a korábban felvett kölcsönét már teljes egészében visszafizette.
– A támogatás időtartama (futamideje) legfeljebb 10 év lehet.
– Amennyiben a társasház a hitel visszafizetésére 5 évet meg nem haladó futamidőt vállal, úgy az állami kamattámogatáson felüli kamatterhet az Önkormányzat átvállalja, biztosítva ezzel a teljes kamatmentességet.
– Amennyiben a társasház a hitel visszafizetésére 5 évet meghaladó futamidőt vállal, úgy a hitel után az állami kamattámogatáson felüli kamatteher teljesítése a társasházat terheli. Ebben az esetben a kamatteher a teljes futamidőre vonatkozik.
– Az általa vállalt időtartamot a társasház maga határozza meg.
5. ) A támogatást pályázati úton lehet elnyerni, a pályázat
benyújtásának feltételei :
A pályázatokat a kiírást követően folyamatosan lehet benyújtani.
A pályázatokat az erre a célra rendszeresített nyomtatványon a Polgármesteri Hivatal / 1042 Budapest, István út 14. I. em. 37. / irodájában. A pályázati űrlapokat a Polgármesteri Hivatal Ügyfélszolgálati Irodáján és a Káposztásmegyeri Ügyfélszolgálati kirendeltségén lehet beszerezni.
A pályázatoknak tartalmazniuk kell:
· a felújítás elvégzéséről, illetve a pályázaton való részvételről szóló döntést tartalmazó határozatot, amely a kért kölcsön összeget és időtartamát, és a pénzintézettől igényelt hitel összegét valamint a felújítási alapba történő befizetési kötelezettség mértékét is tartalmazza;
· a tervezett felújítási munkák részletes műszaki leírását / szükség szerinti műszaki rajzokkal együtt/, tervezett ütemezését és indokoltságának okait;
· részletes költségvetést,
· nyilatkozatot a pénzügyi fedezet forrásairól,
· igazolásokat arról, hogy a társasháznak nincs közüzemi és egyéb köztartozása, továbbá nyilatkozatot arról, hogy a társasháznak nincs hiteltartozása,
· a társasház alapító okiratát, illetve a a lakásszövetkezet alapszabályát,
· a társasház, illetve a lakásszövetkezet tulajdoni törzslapját (ennek hiányában a Földhivatal igazolását arról, hogy az alapító okirat (alapszabály) a Földhivatalhoz benyújtásra került,
· szükség szerint az elvi építési engedély másolatát.
A pályázatok elbírálása :
A hiányosan benyújtott pályázatok nem kerülnek elbírálásra.
A pályázatok elbírálása során – a rendelkezésre álló pénzösszeg erejéig – a pályázókat az alábbi sorrendben kell figyelembe venni:
a, a volt állami, illetve önkormányzati tulajdonú lakások privatizációja
során alakult társasházak,
b, egyéb társasházak és a lakásszövetkezetek.
A pályázók a döntésről írásban kapnak tájékoztatást.
A pályázat nyerteseivel a kölcsön nyújtásáról annak részletes feltételeiről az önkormányzat szerződést köt.
Ezen szerződés a pályázat eredményéről való értesítés kézbesítésétől számított 30 napon belül kell megkötni. Amennyiben ezen határidőn belül a társasház hibájából nem kerül sor a szerződés megkötésére, a társasház elveszti a kölcsön igénybevételére való jogosultságát.
A támogatás összegét az Önkormányzat a szerződés megkötésétől számított 8 banki napon belül utalja át a pénzintézet által megjelölt óvadéki betétszámlára.
A pénzintézeti hitel felhasználásáról a társasház a folyósítást követően 6 hónapon belül köteles elszámolást készíteni az Önkormányzat felé, amelyhez mellékelni kell a felhasználást igazoló számlák másolatát is.
A pénzintézet által felszámított költség, jutalék a társasházat terheli.
Dr. Trippon Norbert
alpolgármester