Az István úti új városháza épületének cégére ugyan még nem jelzi, de már itt működik Budapest Főváros Kormányhivatalának IV. Kerületi Hivatala. Ennek
ellenére máris elkészíthető a kormányhivatal első két hetének mérlege.
Zökkenőmentes évkezdésről számol be dr. Balogh Szilvia hivatalvezető, aki már a beszélgetés elején leszögezi: munkatársaival együtt az ügyfélközpontú, minőségi ügyintézés a céljuk, amelybe mindenképpen beletartozik a barátságosság igénye is. Az állampolgárokat és a vállalkozásokat segítő, életszerűen működő közigazgatás létrehozása a cél.
– Nem túlzás, hogy történelmi léptékű átalakítás vette kezdetét a járási hivatalok létrejöttével, határozott választóvonal került az állami és az önkormányzati feladatok közé. A demarkációs vonalat azért húzták meg, a hatásköröket markánsan elkülönítve egymástól, hogy egyszerűbbé, gyorsabbá, koordináltabbá és takarékosabbá váljon a közigazgatás – mondja dr. Balogh Szilvia, az újpesti kerületi hivatal vezetője. – A helyi szabályozáshoz kapcsolódó, sajátos mérlegelési jogkörbe tartozó ügyek, a helyi rendeletek végrehajtása, amelyhez elengedhetetlen a helyi viszonyok ismerete, maradt az önkormányzatnál, jegyzői hatáskörben. Ahol viszont az államnak vannak egyértelműen törvényi kötelezettségei és ebből adódóan feladatai, ott a járási hivatal intézkedik – emeli ki a hivatalvezető.
A járási hivatalhoz kerülő ügyek legnagyobb részét a jól ismert okmányirodai feladatok jelentik. Az István úti épületben és Káposztásmegyeren, a Hajló utcai kihelyezett okmányirodában zajlik az ügyfélfogadás, a megszokott ügyfélfogadási időben.
– Itt intézhetők például a személyi igazolvánnyal, a lakcímnyilvántartással, útlevél-igazgatással és a közlekedési igazgatással kapcsolatos teendők. Az okmányirodai feladatoktól jól elkülönülten, úgynevezett szakigazgatási szervként a gyámhivatal és a munkaügyi kirendeltség működik Újpesten. A kerületi hivatalban zajlik továbbá a szabálysértési ügyintézés is – hangzik a
felsorolás.
Hogy miben áll az új hivatal gyorsasága, erről a hivatalvezető azt mondja:
– A hatáskörök szétválasztása, az ügyfélbarát és emberközpontú ügyintézés már önmagában garancia erre. Nem véletlen, hogy a hivatalban dolgozók szinte mindegyike korábbi önkormányzati dolgozó volt. A kerületi ügyintézéssel ugyanis elégedettek voltak a helybéliek. Az új szervezeti egység még inkább kedvez az olykor szükséges átcsoportosításnak: felmérve a változó igényt, újabb ügyintézők segíthetnek be, ahol éppen szükséges. De ezen túlmenően is lesz változás. – A járási rendszer lesz az egyablakos ügyintézés bázisa. Ez azt jelenti, hogy a járási rendszerre épülő kormányablak-hálózatnak köszönhetően egyetlen helyen tudják majd az állampolgárok hivatalos ügyeiknek nagy részét intézni 2013 végére – jelzi a nem távoli jövőt dr. Balogh Szilvia.
B. K.
Dr. Balogh Szilvia, Budapest Főváros Kormányhivatala IV. Kerületi Hivatalának vezetője az egyik legfiatalabb a kinevezett vezetők között. Újpesti születésű, és jelenleg is a városrész az otthona. A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen jogászként doktorált. 2001-től ügyvédjelöltként dolgozott Budapesten, majd 2003-ban Üröm jegyzőjévé választották, amely tisztséget mostani kinevezéséig töltötte be.