•  
  •  
  •  

A diákok és a tanárok is szeretik a szeptember elsejétől, Újpest Önkormányzatának támogatásával kialakított okostantermeket. A digitális, interaktív oktatás bevált, hasznos, az egy hónapos teszt alapján egyöntetű a vélemény, ez a jövő felé mutató modern trend az oktatásban.

Szeptember 25-e, délelőtt kilenc óra. Az újpesti Angol Nyelvet Emelet Szinten Oktató Általános Iskola 8. B osztályának tanulói biológiaórára készülnek. Bár előkerülnek a füzetek is, most a minden diák elé kirakott tabletek kapnak főszerepet, a mai tananyag az iskola szeptember 1-én átadott okostantermében lesz. Mint ahogyan a padok sem sorban vannak – a diákok körben ülnek modern iskolabútorok mellett, kényelmes, dizájnszékeken – a pedagógus sem a megszokott, fekete palatáblára írja fel a mai leckét, nem kell a krétaport törölgetnie a kezéről.

– Nekünk, pedagógusoknak is újdonság volt ez a fajta oktatás, ez az eszköz, eszköztár, másképpen kell készülni egy-egy órára, mintha egy hagyományos tanteremben beszélnék az élővilágról – magyarázta Deményné Sári Julianna, biológia szakos tanár. – Meg kellett tanulnunk az angol nyelvű szoftver kezelését, az idősebb tanároknak ez is egy kihívás volt. Ám a rendszer nagyon hasznos, s nem csak azért, mert a digitális formátummal sokkal több képpel, ábrával, grafikonnal vagy akár videóval is tudom színesíteni az órát. A diákoknál levő kis tabletek azonnal jelzik, ki aktív, ki koncentrál, ki ad helyes választ egy-egy kérdésre, kinek mit kell pótolni, még egyszer elmagyarázni, azonnali a visszajelzés, ami alapján az órai munkát, aktivitást is mérni, osztályozni lehet. A mai gyerekek mindennapjaihoz hozzátartozik a digitális világ, az internet, a világháló, ez érdekli őket. Okos dolog, hogy az okostantermekkel tulajdonképpen kihasználjuk ezt a trendet, csatasorba állítva a tanulás frontján. Bevált, működik, csak ajánlani tudom, minden iskolába több kell a jövőben az ilyen modern oktatóbázisokból.

A nyolcadikosok a biológiaórát a tableteken való bejelentkezéssel kezdik, a nagy, központi képernyőn – a tantermi táblán – azonnal látszik, ki van itt, ki mennyire figyel. Tóth Juli elsőként jelentkezett be, nagyon szereti az új tantermet.

– Az otthoni tanulásnál is rendszeresen használom a világhálót, a digitális technikát, lexikonokat, mint információs adatbázist a gyűjtőmunkákhoz. A mi korosztályunk már együtt nőtt fel ezekkel az okoseszközökkel, nagyon jó dolog, hogy ezt az iskolába is behozták, könnyebb rávenni a mai gyerekeket a tanulásra ezekkel az eszközökkel.

Bárdos Andornak az tetszik, hogy a tanórákba rengeteg játékot is be lehet csempészni az okostanteremben.

– Játékos formában megy a számonkérés is, tesztek, mini vetélkedők alapján láthatja a tanár, ki készült, ki nem. Játszva tanulni sokkal könnyebb, azt is el tudnám képzelni, hogy minden tantárgy minden óráján ilyen körülmények között, okostantermekben tanuljunk, szó szerint okosodjunk.

V.A.