Tavaly októbertől Budapesten, így Újpesten is életbe lépett az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) által biztosított új, egységes háziorvosi ügyeleti rendszer. A változásokhoz mind az orvosok, mind a betegek egy része szkeptikusan viszonyult, azonban most már jól körvonalazódnak az új struktúra előnyei és hátrányai. Dr. Szabó Gergő újpesti háziorvost kérdeztük, hogyan látja szakmai szemmel az új rendszert.
A felnőtt- és gyermekháziorvosi ügyeleti rendszert érintő legfontosabb változás, hogy ezentúl már nem az önkormányzatokkal szerződött szolgáltató cégek, hanem egységesen az OMSZ irányítja és szervezi az ügyeleti szolgáltatást országszerte. A fővárosban 15 helyszínen létesültek ügyeleti pontok (Újpesten a Berda József utca 48. szám alatti rendelőben), a betegek pedig az egységes 1830-as telefonszámon jelezhetik panaszukat a diszpécserek felé, akik megadják számukra a legmegfelelőbb megoldást, legyen az sürgősségi mentős ellátás vagy a hozzájuk legközelebbi háziorvosi ügyelet.
A háziorvosok részére a legjelentősebb változás, hogy míg korábban szabadon dönthettek róla, kívánnak-e a rendes praxisuk mellett ügyeleti ellátásban is részt venni, az új szabály szerint kötelezhetőek havonta legfeljebb két alkalommal 6-6 órás ügyeleti szolgálat ellátására. Ez sokak ellenérzését kiváltotta, dr. Szabó Gergő szerint azonban a dolognak nagyobb a füstje, mint a lángja. A szakember a rossz kommunikációban látja a probléma okát: „Bevallom őszintén, én is tartottam az új rendszertől, amíg nem voltam jobban informált, nem jártam mindennek utána. Az igazi megnyugvást az jelentette, amikor már részt is vettem benne, vagyis amikor kitöltöttem az első ügyeleti napomat”.
„Sok kolléga tartott az új feladatoktól, illetve az ügyelet jogi hátterétől, az OMSZ-szel való szerződéskötéstől. Egyeseket régebbi rossz tapasztalatok tartanak vissza, mások pedig sohasem, maximum az egyetemen vettek részt sürgősségi ellátásban, ezért vannak bennük félelmek” − állítja a háziorvos, akinek véleménye szerint havi legfeljebb kétszer 6 óra nem jelent különösebben nagy megterhelést.
„Az ügyeleti időben tulajdonképpen a háziorvosi rendelőkben is előforduló sürgősségi eseteket kell ellátnunk, és kizárólag a szakmai kompetenciánk határain belül, ugyanazzal az eszközparkkal és eljárásrendszerrel. Sokszor ugyanazokkal a panaszokkal is érkeznek a betegek. A hozzánk forduló betegeket a rendelőben, vagy hívás esetén a lakásukon megvizsgáljuk, amennyiben lehet, felállított diagnózisnak megfelelően ellátjuk, és a receptet feltöltjük az EESZT-be [Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér]. Amennyiben valaki további, magasabb szintű ellátást igényel, akkor beutalóval ellátva a sürgősségi osztályra irányítjuk, ha indokolt, akkor mindezt az OMSZ segítségével.”
Az új rendszer zökkenőmentesen működik, komolyabb gyakorlati változást az eddigiekhez képest sem az orvosok, sem a betegek nem tapasztaltak. Mivel a háziorvosok maguk jelezhetik, mikor és hol lenne számukra ideális az ügyeleti feladat ellátása és ez alapján készül a beosztás, a rendes, nappali praxisukat sem érintik a változtatások.
Az újpesti betegek számára logisztikailag sem módosult semmi, hiszen már eddig is évek óta a Berda József utcai rendelőben működött a kerületben a háziorvosi ügyelet. „A betegeink visszajelzése eddig abszolút pozitív” − állítja dr. Szabó Gergő, aki hozzáteszi, bizalmi szempontból is jó dolog, hogy a kerületből ismert háziorvosok dolgoznak az ügyeleten. A páciensek a saját orvosaikkal találkozhatnak, vagy olyanokkal, akiket legalább látásból ismernek. Az önkormányzatok is csak nyerhettek az új rendszerrel, mely mind az ügyeletek megszervezésével járó felelősséget, mind az anyagi terheket leveszi a vállukról.
Dr. Szabó Gergő szerint pozitív változás, hogy a hívások ezentúl egy központi diszpécserirodába, az OMSZ-hez futnak be, ahol tapasztalt szakemberek döntik el, a pácienshez rohamkocsit kell küldeni orvossal, esetkocsit mentőtiszttel, vagy háziorvosi ellátás keretében is ellátható a problémája. A rendszer így sokkal hatékonyabb, nem fordulnak elő olyan esetek, mint korábban, amikor például a mentőkhöz telefonáltak a betegek olyan enyhe tünetekkel, melyekkel a háziorvosi ügyeletre kellett átirányítani őket.
Az új ügyeleti rendszer talán nem is a háziorvosokra nézve jelent nagyobb megterhelést, hanem inkább az egyébként is leterhelt OMSZ-t állítja személyügyi kihívások elé, mivel az éjszakai (22 óra és reggel 8 óra közötti) ellátásban mentőtiszt és mentő gépkocsivezető kollégák is részt vesznek, és így ebben az időben nem mentési feladatot látnak el.
A háziorvos zárszóként szeretné megnyugtatni a lakosságot: az ügyelet szakmai szempontból jó kezekben van, nyugodtan hívják a nap 24 órájában elérhető 1830-as telefonszámot vagy keressék fel a hozzájuk legközelebbi ügyeleti pontot, amennyiben normál rendelési időn kívül jelentkező és a következő rendelésig nem halasztható egészségi probléma jelentkezik. Sürgős, életveszélyes helyzetben továbbra is a 112 hívása jelenti a legjobb megoldást.