A fideszes önkormányzat mindenáron át akarta adni, most szét kell verni a metrófelújítás miatt

, , , , , , , , ,
  •  
  •  
  •  

A Podmaniczky tér 1,3 milliárd forintba kerülő felújítására még 2016-ban nyert nettó 236 millió forint fővárosi támogatást a kormánypárti vezetésű V. kerületi önkormányzat. A főváros azonban ekkor már készült az M3-as metróvonal felújítására, melynek természetesen a Podmaniczky tér alatt található Arany János utcai metrómegálló is részese. A munkálatokhoz pedig mindenképp igénybe kell venni a teret – írja a Népszava.

A lap emlékeztet, hogy a mozgólépcsőket például nem lehet az alagút felől ki- és beemelni. A főváros éppen ezért azt javasolta a kerületnek, hogy a tér felújítását halasszák el a metrórekonstrukció utánra, ám a fideszes Szentgyörgyvölgyi Péter vezette kerület nem volt hajlandó várni a beruházással.

A teret ugyanis, hatásos kampányfogásként, mindenképp fel akarták avatni a következő önkormányzati választások előtt, így a kerület inkább saját költségén végeztette el a tér alatt futó közművek felújítását. Ám hiába írtak alá erről megállapodást még 2016 májusában, az idén februárban megtartott helyszíni szemlén kiderült:

az V. kerület által megbízott Penta Általános Építőipari Kft. nem végezte el az állomás csatornabekötésének korszerűsítését.

Ennek hála az önkormányzati választások előtt nagy sajtóvisszhanggal átadott teret most újra fel kell bontani.

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a beruházás egyrészt nem szerepel a BKV-nak a Swietelsky Kft.-vel tavaly kötött 90 milliárdos kivitelezői szerződésben.

Emellett az V. kerület vezetése a gyakorlati munkálatokat is hátráltatja, mivel a cikk szerint csak az Arany János utca felől engedélyezték a munkagépek közlekedését a helyszínre, ami a kerületi lakosok indokolatlan háborgatása mellett

a hármas metró egyébként is csúszásban lévő, uniós határidőkkel kalodába zárt megvalósítását is akadályozza, hiszen a hozzájárulás hiányában nem kezdődhet meg a felszínen a munka.

A Népszava szerint azonban a felelősség elhárításán túl megvan az oka, miért akadályozza a kormánypárti kerületvezetés a munkálatokat:

a metróprojekt elakadásával, illetve meghiúsulásával újabb politikai ütőkártyát nyerhetnek Karácsony Gergely főpolgármester ellen.

A felújított Podmaniczky tér (Forrás: pentakft.hu)

A cikk ugyanakkor más összefüggéseket is feltételez: a Pentával kapcsolatban megjegyzi, hogy a cég az V. kerületi fideszes vezetők kedvelt kivitelezője, munkájuk minősége azonban rendszerint kívánni valót hagy maga után (például a Vörösmarty tér burkolata esetében). Ezek alapján felmerül, hogy talán a Podmaniczky tér felújításával sem volt minden a legnagyobb rendben, a bontás miatt azonban elveszik a garancia és a javításokat a Penta helyett másnak kell elvégezni.

A kerület szerint a fővárosnak azzal a feltétellel kellene kiadnia a munkakezdési engedélyt a Swietelsky-nek, hogy a cég vállaljon teljes körű helyreállítási kötelezettséget.

A lap kérdésére az önkormányzat azt is közölte, hogy a fővárostól kapott 236 milliós támogatáson túl nettó 923 milliót költött a térfelújításra, beleértve a tér alatti valamennyi közművet is bár a Népszava birtokában lévő iratok ennek ellentmondanak , a megvalósítás során pedig folyamatosan egyeztettek a BKV-val.

A munkálatok akadályozását azzal indokolták, hogy azok „nem érinthetik a frissen, jelentős közpénzből felújított közterületeket, és a metróberuházás – az itt élők, dolgozók érdekeinek megfelelően – nem terhelheti tovább a kapcsolódó szűk utcákat építési forgalommal”. Szerintük a másik közlekedési útvonal, a szintén felújított Bank utca, sérülne, ha ismét munkagépeket engednének rá, a szükséges beavatkozás elvégzéséhez pedig elégnek kell legyen a metróállomás körüli szűk, fővárosi terület.

A kerületvezetés emellett parkolóhelyek elvesztését és kerületi és magánberuházások akadályozását látja abban, ha biztosítaná a szükséges felvonulási útvonalat.

A Népszava emlékeztet, hogy az egyetlen említésre érdemes magánberuházás a környéken az Orbán Viktor kormányfő veje, Tiborcz István által néhány utcával odébb kivitelezett szállodaprojekt, melynek keretében épp az egykori Mahart- és Futura-házak kibelezésével, állami hitelből, nemzetgazdasági szempontból kiemelt projektként tesznek tönkre műemléki épületeket.