Az újpesti vállalkozásokat megsegítő ó pénzügyi alap létrehozását tervezi 2009. évi költségvetésébe beépíteni Újpest Önkormányzata. A kezdeményezés új, erre még nem volt példa. Miként fogadja a segítségnyújtás lehetséges új formáját az érintettek?- erről Keztyűs Józsefet, a közel háromezer helyi kis,- és középvállalkozó érdekeit képviselő Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara ( BKIK) IV. kerületi Tagcsoportja elnökét kérdeztük.
– Miként értesült a segítségnyújtás újabb önkormányzati formájáról?
– A BKIK kerületi tagcsoportja és az önkormányzat közötti együttműködés valóban nem új keletű dolog, a bizalomra épülő korrekt kapcsolatot együttműködési szerződésbe foglalt megállapodás is alátámasztja. A vállalkozók- akik jelentős adóval járulnak hozzá a kerület adóbevételéhez, az önkormányzattól „viszontszolgálatként” szakmai átképzések, kötelezően megszerzendő képzések támogatásában számíthatunk az önkormányzatra. Az elmúlt év decemberében, a tagcsoport szokásos évzáró ülésén dr. Derce Tamás polgármester volt a vendégünk, aki –mint évente többször – most is az önkormányzat terveiről adott- első kézből – tájékoztatást. Ekkor már javában a gazdasági válság okozta mindennapok résztvevői és szenvedő alanyai voltunk, felmerült az a kérés is, ha az önkormányzat nem tudja csökkenteni a vállalkozók terheit, ne növelje azokat például a bérleti díj vagy az építményadó drasztikus emelésével. Ezen a találkozón polgármester úr jelezte: az önkormányzat megpróbál olyan intézkedést hozni előkészíteni, ami segítség lehet. Az ígéret valóra váltását jelentette amikor január végén már dr. Trippon Norbert gazdasági alpolgármester tájékoztatott hivatalában arról: a költségvetésben 20 millió forintos pénzalap elkülönítését tervezik a vállalkozók számára. A gesztust és a pénzalap létrehozását igen nagyra értékelem.
– Az összeg nagyságrendje mire nyújt lehetőséget háromezer vállalkozás esetében?
– Háromezer csak a kamarai tagsággal rendelkező vállalkozás Újpesten, a kis,- és középvállalkozások száma ennél több. Természetesen sem nekünk ,sem az önkormányzatnak nincsenek irreális tervei, illúziói. Komoly elhatározás ugyanakkor, hogy ezzel az összeggel a munkahelyek megtartását, létrejöttét kívánják - a számtalan lehetőség egyikeként- csak és kizárólag a vállalkozásoknál segíteni. De mint említettem, a gesztust nagyra értékelem. Az üzleti életben jól látható, hogy a kormány számára is szűk mozgástér áll rendelkezésére, amikor a munkahelyek megtartását, újak létrehozását kívánja segíteni. Erre a programra mintegy 240 milliárd forintot szánnak. Újpest Önkormányzatának 20 milliós támogatása – az összeg nagyságrednjét is tekintve – más lehetőséget nyújt. A szolidaritást jelzi, miközben lényeges dologaz is: nem emelkedtek a bérleti díjak, és az építmény adó pedig kismértékben változott.
-Mire fordítja a BKIK a 20 millió forintos keretet, hogyan juthatnak hozzá a vállalkozók ?
-Erről korai lett volna még beszélni, hiszen az önkormányzat költségvetését még nem tárgyalta, így jóvá sem hagyta a testület. Amennyiben minden az elképzelések szerint alakul, egy újabb egyeztetést követően tudjuk együttesen szabályozni a pénzügyi alaphoz való hozzáférés módját. Jómagam azon a véleményen vagyok, hogy nem a vállalkozás forgótőkéjét „olajoznám”, hanem több olyan szolgáltatást finanszíroznék belőle, ami egy újabb garanciája lehet a talpon maradásnak. Két példával is élnék: például nagyon sok kisvállalkozás pénzügyi , és jogi szakember nélkül dolgozik. Elképzelhetőnek tartanám, hogy könyvelő cég , vagy ügyvédi iroda szolgáltatását biztosítaná ebből az összegből az önkormányzat. Hiszen a pénzügyi élet és a megannyi jogi buktató legalább annyira veszélyes lehet egy vállalkozás számára mint a gazdasági válság, vagy az ehhez kapcsolódó pénzügyi válság munkahelyeket megbillentő hatása.