Amikor az olcsó húsnak nem híg a leve – Dacia Duster

  •  
  •  
  •  

2010-ben mutatták be először a nagyközönségnek a Dacia Duster terepjárót, ami a Renault Koleos alapjaira épült. Olyannyira sikerült pozícionálni az autó ár-érték arányát, hogy az európai eladási listákon a modell népszerűsége mára töretlenné vált. 2013-ban közel negyedével nőtt a nevében román, technikájában inkább francia márka eladása. Ennek oka, hogy hasonló menettulajdonságú, méretű, motorválasztékú kompakt egyterűt nemigen találni a piacon ebben az árkategóriában.

Gyulai Kingával, a Magyar Autóklub kiadványának, az Autósélet című lap főszerkesztőjének segítségével az 1.2 TCe modellt teszteltük.
-    Milyen autó a Duster? Nagyon sokat eladnak belőle Európában. Valóban ennyire jó?
-    Az autó legnagyobb erénye a nagyon jól belőtt ár. Családi autónak szánják, de tereptulajdonságai is rendkívül jók. Ilyen minőségű autót ebben a kategóriában legalább 1 millió forinttal többért kapunk. Ennek az autónak a legjobban felszerelt modellje is alig kerül többe 5 milliónál, a legolcsóbb pedig alulról veri a 3 milliót.
-    3 éves korára csináltak a Dusteren egy ráncfelvarrást. Mi változott?
-    Ami a legszembetűnőbb, hogy divatosabb, markánsabb lett a hűtőmaszk, robosztusabb tetősíneket kapott és az autó legkülönbözőbb pontjain – legalább hat helyen visszaköszön a Duster felirat. Szebbek lettek a belső kárpitok, az üléshuzat. Az új modellhez már jóval több alap-extra kapható, így például a visszagurulás-gátló, a teleszkópos motorháztető, és az az apró figyelmesség, hogy hátramenetbe kapcsoláskor (ha az első ablaktörlőnk is be van kapcsolva) a Dacia automatikusan letörli a hátsó szélvédőt.
A négy felszereltségi szint második lépcsőjétől már széria a klímaberendezés, felárért kaphatunk tempomatot, ülésfűtést és tolatóradart, vagy Bluetooth-os telefon-kihangosítóval rendelkező érintőképernyős multimédiás és navigációs rendszert.
-    Mit őriztek meg a régi modellből?
A rendkívül jó tereptulajdonságot, ami az elöl 29,3, hátul 23 fokos terepszögnek, a 34,9 fokos rámpaszögnek, a 35 centis gázlómélységnek, és a 210 mm-es hasmagasságnak, valamint a széles nyomtávnak és a méretes tengelytávnak köszönhető. Mindez műúton, terepen egyaránt jó menettulajdonságokat kölcsönöz a mostani modellnek is. A Duster továbbra is háromféle motorral kapható. A legolcsóbb az elsőkerék-meghajtású 1.6-os, 105 lóerős, melynek ára 2.790 000 Ft. Egymillióval többe kerül a 125 lóerős 1200-as turbómotor 205 Nm-es nyomatékkal, ami megfelelően mozgatja az alig 1200 kilogrammos Dustert.  Az egyetlen dízel hajtómű 109 lóerős.
A kikapcsolhatatlan ESP minden körülmények között biztonságos, kiszámítható viselkedést ad az autónak. A gép minőségét talán az is alátámasztja, hogy Ukrajnában a Dustert Renault emblémával árulják.
-    Vannak negatívumai az autónak?
-    A belső tér kopogós műanyag elemeit ne is említsük, ilyen árért nem várhat mást az ember. Ami kifejezetten zavaró, hogy lett az autóban egy fölösleges belső elem. Az ajtókba nincs belesüllyesztve a hangszóró, hanem egy furcsa, kiálló dobozba szerelték, amin az ablakemelő gombja is helyet kapott. Ez nem csak csúnya, de a lábteret is rendkívül leszűkíti. Hosszú úton, terepen kényelmetlenné teszi az autózást.

Prófusz József

Normal
0

21

false
false
false

HU
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4