Augusztusi nosztalgiajáratok Budapesten – újpesti emlékeket is megidéz egy különleges villamos

  •  
  •  
  •  

A nyár közepén újra nosztalgiajáratok színesítik a fővárosi közlekedést – ezúttal egy igazi újpesti kötődésű különlegesség is feltűnik a síneken. Augusztus 10-én az N19I – viszonylaton egy kéttengelyes, favázas villamossal utazhatunk, amely szolgálati idejének jelentős részét egykor Újpest vaspályáin töltötte. A történelmi jármű nemcsak a régi idők hangulatát idézi meg, hanem egy kis szeletet is visszahoz Újpest közlekedéstörténetéből.

Akik rajonganak a régi járművekért, a városi hangulatképekért vagy egyszerűen csak különleges élményre vágynak, azoknak kihagyhatatlan programot kínálnak Budapest nyári nosztalgiajáratai. A főváros utcáin újra feltűnnek a gondosan felújított, ikonikus villamosok és autóbuszok, melyek egykor a mindennapi közlekedés részei voltak.

A Budapesti Közlekedési Központ és a BKV szervezésében futó nosztalgiajáratok valódi időutazást kínálnak. A flotta folyamatosan bővül, így minden nyáron új élményekkel gazdagodhatnak az utasok.

Augusztusban is számos lehetőség kínálkozik arra, hogy a budapesti utcákon nosztalgikus hangulatban kalandozzunk vissza a múltba. Az alábbiakban ezeket a lehetőségeket mutatjuk be.

N19I-es villamosjárat, Újpesti vonatkozással – augusztus 10.

Augusztus 10. különleges napnak ígérkezik a villamosrajongók számára, ugyanis az N19I jelzésű nosztalgiajáraton két ikonikus jármű is forgalomba áll. Az egyik a 436-os pályaszámú, úgynevezett „L”-típusú villamos, amely 1913-tól egészen 1980-ig szállította az utasokat Budapesten.

A másik különleges jármű a 2806-os motorkocsi, amely Újpest szempontjából is kiemelt jelentőséggel bír. Ez a villamos hosszú időn át közlekedett az egykori újpesti vaspályákon, majd selejtezése után, 1977-től éveken keresztül az Újpest-kocsiszín udvarán állt, a mai Újpest-városkapu közelében. Innen került később Szentendrére, végül pedig 2018-ban, a BKV 50. jubileuma alkalmából teljes körű, korhű felújítást kapott, amelynek során az utolsó üzemi állapotának megfelelően állították helyre.

Augusztus 9. – Utazás egy Ikarus 630-as nyitott, cabrio autóbusszal a történelmi belvárosban

Egészen különleges élményt nyújt Budapest történelmi városmagján végiggördülni egy nyitott, cabrio nosztalgia-autóbusszal, amelynek jellegzetes vörös, fotelszerű bőrülései már önmagukban is időutazásra hívják az utasokat. Az N109-es nosztalgiajárat azok számára lehet igazán emlékezetes, akik érdeklődnek a főváros történelme, a XX. század közepe vagy éppen a klasszikus autóbuszok iránt.

A járat a Batthyány térről indul, és útvonala Budapest legszebb részein halad keresztül. A Bem rakparton végighaladva páratlan kilátás nyílik az Országházra és a Duna-korzóra, majd a Bajcsy-Zsilinszky úton keresztül a belváros ikonikus utcáit is megcsodálhatják az utasok. Jó idő esetén a járaton egy nyitott tetős, cabrio kivitelű nosztalgia-autóbusz közlekedik, amely nem csupán látványos, de valóban különleges darab is.

Bár a BKV tulajdonában álló jármű csupán egy szépen rekonstruált replika, valódi alapokra épült: hiszen egy Németországból, Cottbus városából származó, zárt felépítményű Ikarus 630-ast alakítottak át a történelmi hitelességet is szem előtt tartva. A tető elbontásával, belső kialakításának újragondolásával a busz a Budapesten egykor közlekedő három darab nyitott Ikarus 60-as mintájára készült el. A mostani jármű nem hasonlítható a 2000-es évek átalakított városnéző buszaihoz, amelyek az Ikarus 200-as típuscsaládból kerültek ki – ez a jármű valóban méltó módon idézi meg a főváros egykori buszközlekedésének arculatát.

Az Ikarus 630-ast 1959 és 1971 között gyártották. A nosztalgiajárat alapját képező példányban egy 8276 köbcentiméteres, 146 lóerős motor dolgozik, így nemcsak megjelenésében, de műszaki tartalmában is hűen tükrözi a korabeli technológiát. Az N109-es járat valódi időutazás mindazoknak, akik értékelik a városi közlekedés történeti emlékeit és hangulatát.

N2-es nosztalgiajárat – augusztus 9-én és 16-án

A világ tíz legszebb városi villamosvonala között számon tartott 2-es villamos vonalán augusztusban is különleges élmény várja az utasokat: az N2-es nosztalgiajárat a pesti Duna-part mentén haladva kínál páratlan panorámát az Országházra, a budapesti hidakra, a budai Várra és a Gellért-hegyre.

A járaton augusztus 9-én várhatóan a 611-es pályaszámú favázas villamos közlekedik majd, amely 1908 és 1975 között állt forgalomban. A főváros második legidősebb nosztalgiavillamosa 2018-ban esett át korhű felújításon. A fotózás szerelmeseinek valódi kincsesbánya az útvonal: a nosztalgiavillamosról lenyűgöző kompozíciók örökíthetők meg, például a Parlamenttel vagy a Lánchíd sziluettjével a háttérben.
Augusztus 16-án pedig várhatóan a 1522-es számú kocsi közlekedik majd a vonalon. Ez a városi, villamosmotorkocsi a BKV elődjének a BSZKRT, azaz a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság tervei alapján készült és 1939-1979 között állt a fővárosi utazóközönség szolgálatában.

Augusztus 9-10. – N4-es nosztalgia autóbuszok

A főváros legikonikusabb látnivalóit fűzi fel egy különleges útvonalra. Az N4-es járat nagyjából 45 perces menete során a Városligetből indulva egészen a Zugligeti Libegőig közlekedik, miközben számos nevezetességet érint, így ideális választás lehet a városnézéshez és a nosztalgikus élményekhez egyaránt.

A vonalon ezúttal várhatóan egy Ikarus 260-as, egy Ikarus 415-ös, és egy Ikarus 556-os nosztalgiabusz közlekedik majd, ez utóbbi autóbuszt, a BKV elhivatott szakemberei építették meg a Kelenföldi autóbuszgarázsban. Az Ikarus 556-os újjáépítésekor valójában nem hagyományos felújításról, hanem egy korhű replika létrehozásáról van szó, hiszen az új jármű egy Ikarus 260-as alvázára épül, amely tengelytávjában és főbb méreteiben hasonlít az eredeti 556-oshoz. Erről előző havi cikkünkben részletesebben is írtunk, amely ezen a linken olvasható el.

151 éves járművel utazhatunk a világ harmadik hegyivasútján – nosztalgiajárat indul augusztus 11-én a fogaskerekűn

Igazi időutazásra invitálják az érdeklődőket augusztus 11-én Budapesten: egy 151 éves, nyitott nosztalgiakocsiban lehet utazni.
Sokan tudják, hogy a kisföldalattit a világ első villamosmeghajtású metrójaként tartják számon. (A világ legelső földalattija, a londoni Metropolitan Railway még gőzzel működött). Azt viszont kevesebben tudják, hogy a fővárosi fogaskerekű vasút is különleges helyet foglal el a közlekedéstörténetben, hiszen 1874-es indulásával a világ harmadik, Európa második hegyivasútjaként íródott be a történelembe.
A fogaskerekű építése 1873-ban kezdődött, és alig több mint egy évvel később, 1874 nyarán már el is indult az első járat a Városmajorból a Széchenyi-hegy felé. A szerelvényeket kezdetben különleges, svájci gyártmányú gőzmozdonyok húzták, melyekhez egy-két, ritkábban három darab bécsi pótkocsit kapcsoltak. A gőzös korszak 1929-ben zárult le, ekkor tértek át a villamosüzemre, és a gőzmozdonyokat kivonták a forgalomból. A történelmi járművekből mára egyetlen eredeti darab maradt fenn: a 2-es pályaszámú, bécsi gyártmányú nosztalgia-pótkocsi, amely 1874-ben készült – vagyis idén ünnepli 151. születésnapját. Bár a korabeli gőzmozdonyok már nem maradtak meg, a különleges kocsi nem marad vontató nélkül: egy osztrák gyártmányú, SGP-típusú motorkocsi tolja majd fel a Széchenyi-hegyre.
A történelmi nosztalgiajárat 2025. augusztus 11-én indul – kiváló alkalom, hogy testközelből is megtapasztaljuk, milyen lehetett a fogaskerekűn utazni a XIX. század utolsó évtizedeiben, másfél évszázaddal ezelőtt.

Képek forrása: Fortepan, BKV, BKK