Gyorsabbak és megbízhatóbbak lennének a villamosok a jelzőlámpák összehangolásával és a szükségtelen sebességkorlátozások feloldásával. Ezt szeretné elérni a BKK egy átfogó fejlesztéssel, a villamosgyorsítási programmal.
„A BKK a Keleti pályaudvar ideiglenes lezárása kapcsán bevezetett 37E vonatpótló expresszvillamoson túl egy hosszabb távú, stratégiai célkitűzés megvalósításán, a villamosgyorsítási program megvalósításán dolgozik. A projekt célja, hogy a főváros villamosvonalain – a meglévő infrastruktúra jobb kihasználásával – a közlekedés gyorsabbá, kiszámíthatóbbá, ezáltal versenyképesebbé váljon” – olvasható a BKK közleményében.
A fejlesztések célja az lenne, hogy a fővárosi villamosok gyorsabbá és megbízhatóbbá váljanak. Ennek érdekében a közlekedési lámpák működését a villamosok menetrendjéhez igazítanák, korszerűbb váltóvezérlő rendszereket telepítenének, felülvizsgálnák a megállóhelyek elosztását, valamint megszüntetnék azokat a sebességkorlátozásokat, amelyekre nincs valódi műszaki indok.
A villamosok gyorsabb közlekedtetésének ötlete korántsem újkeletű, hiszen korábbi szakmai elképzelések szerint bizonyos szakaszokon a szükséges jogszabályok módosítása esetén – zárt pályán, biztonságos környezetben – akár 70 km/h-s tempóra is lehetőség nyílna. Erre pedig szükség is lenne, mivel Budapest ugyan a világ egyik legforgalmasabb villamoshálózatával büszkélkedhet, de az átlagos keringési sebesség mindössze 13,9 km/h, ami jóval alacsonyabb, mint más európai nagyvárosokban. A cél, hogy ez az érték meghaladja a 20 km/h-t.
Ennek elérésében jó eszköz lehet az expresszvillamosok bevezetése is. A most szükségmegoldásként közlekedő, új 37E jelzésű expresszvillamos tehát nem csupán a jelenlegi vágányzár idejére nyújt alternatívát, hanem egyfajta kísérleti terepként is szolgál. Ez tehát a villamosgyorsítási program első kézzelfogható példája, amely valós körülmények között mutatja meg, milyen eredmények érhetők el.
A 37E expresszvillamos egyébként jelenleg a Blaha Lujza tér és Kőbánya-felső vasútállomás között közlekedik. Ennek a járatnak a bevezetésére azért volt szükség, mert több elővárosi vonat karbantartás miatt, ideiglenesen nem éri el a Keleti pályaudvart, hanem Kőbánya-felsőn fordul vissza. Az expresszvillamos csak a legfontosabb megállóhelyeken áll meg, így az utasok 3-4 perccel hamarabb juthatnak el a belvároshoz, a Hungária körúthoz, a Nagykörúthoz, illetve a 2-es és 4-es metróhoz.
A Keleti pályaudvar lezárásáról egy korábbi cikkünkben írtunk, amely erre a linkre kattintva érhető el.
Kép forrása: BKK