A hangos utastájékoztatással felszerelt járművek a vak és gyengénlátó utasok közlekedését segítik, akik a megállóban várakozva egy távirányító segítségével aktiválhatják a busz külső hangszóróját, amely ezt követően bemondja a járatszámot, valamint a célállomást. Újpesten szinte már minden járaton „beszélő buszok” közlekednek, megkönnyítve az utasok tájékozódását.
A BKK még 2023-ban indította el azt a fejlesztést, amelynek köszönhetően egyre több járművön érhető el a vak és gyengénlátó utasok számára a távirányítóval aktiválható, a járművek külső hangszóróit megszólaltató rendszer. A funkció már minden budapesti trolibuszon elérhető, az autóbuszokat pedig fokozatosan szerelik fel ezzel a rendszerrel. Várhatóan az idei év végéig az összes autóbuszon, valamint a fővárosi agglomerációba közlekedő kék Volán-buszokon is igénybe vehető lesz ez a szolgáltatás.
A távirányítóval aktiválható „beszélő funkció” segítségével a megállóba érkező jármű hangosbemondással tájékoztat arról, hogy melyik járatról van szó, és milyen irányba közlekedik. A rendszer a járművön belül is támogatja a tájékozódást, bemondja a következő megálló nevét, az elérhető átszállási lehetőségeket, forgalmi változásokat, valamint villamosok esetében az ajtónyitás oldalát is. Ez a fejlesztés nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a látássérült utasok biztonságosabban vehessenek részt a közlekedésben.
Az úgynevezett „VIAR rendszer” egy egységes frekvencián működő technológia, amelyet közlekedési távirányítóval lehet aktiválni. A rendszer nemcsak a járműveken működik, de képes megszólaltatni a BKK Futár közterületi kijelzőit, a peronhangosító eszközöket, valamint az M3-as és M4-es metróvonal állomásain lévő mozgólépcsőket is.
A Budapesti Közlekedési Központ Újpest Médiához eljuttatott tájékoztatása szerint Újpesten az Arrivabus által 2023-ban forgalomba állított MAN Lion’s City autóbuszai már mind VIAR-rendszerrel felszerelve közlekednek, ugyanis a járművek műszaki specifikációjának része volt a funkció támogatása.
„Az alábbi, Újpestet érintő járatokon működik a vak és gyengénlátó utasokat segítő külső hangos utastájékoztatás: 20E, 25-ös, 30-as, 30A, 96-os, 104-es, 104A, 120-as, 122E, 126-os, 147-es, 170-es, 196-os, 196A, 204-es, 220-as, 230-as, 270-es, 296-os, 296A. A 121-es járaton még nem rendelkezik minden autóbusz a VIAR-rendszerrel.” – írta megkeresésünkre a BKK.
A nyári időszakban kísérleti jelleggel minden budapesti villamostípusból legalább egy járművön elérhetővé válik a szolgáltatás, amely jelenleg még csak a spanyol CAF-villamosokon érhető el.
A közlekedési távirányítók tehát jelentős segítséget nyújtanak a vak és gyengénlátó utasok számára a tájékozódásban. Míg korábban ők kizárólag a járművezetőktől kaptak információt a járatokról, ma már önállóan, gyorsan és biztonságosan szerezhetnek információt az utazásukhoz. Az érintettek a távirányítókat a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségén keresztül tudják beszerezni, de számos kampány keretében az érintettek akár ingyenesen is hozzájuthattak a távirányítókhoz.
Noha a teljes körű akadálymentesítés terén még mindig van tennivaló a közösségi közlekedésben, a „beszélő” járművek megjelenése újabb fontos lépést jelent ezen az úton.
Kép forrása: BKK