•  
  •  
  •  

A 112-es uniós segélyhívó számot az EU-n belül bárki ingyenesen hívhatja, ha sürgős segítségre van szüksége. Fontos azonban, hogy csak indokolt esetben tárcsázzuk, hiszen a felesleges hívások akadályozhatják a valóban sürgős esetek ellátását.

A 112-es szám bármilyen vészhelyzetben elérhető. A legtöbb mobiltelefonon a billentyűzár feloldása nélkül is hívható, sőt, még abban az esetben is lehet 112-es hívást kezdeményezni, ha nincs hálózat a mobiltelefonon. A segélyhívások fogadását a nap 24 órájában szakképzett operátorok végzik, akik azonnal továbbítják az információt az illetékes hatóságoknak, a mentők, rendőség és a tűzoltók részére.

Az unió tagállamai 1991-ben állapodtak meg arról, hogy bevezetik az egységes segélyhívó számot annak érdekében, hogy vészhelyzetben a mentők, a tűzoltók és a rendőrség a különböző nemzeti segélyhívó számok helyett egyetlen szám tárcsázásával elérhetők legyenek. Hazánkban Miskolcon és Szombathelyen alakítottak ki hívásfogadó központokat,  szükség esetén onnan továbbítják a bejelentéseket az illetékeseknek. A rendőrség tájékoztatása szerint egy átlagos hónapban 500 ezer, egy átlagos napon 10-11 ezer hívás fut be a központokba. A hívások 42 százaléka valóban segélykérés, 44 százalékuk nem igényel beavatkozást, a többi pedig információkérés.

Fontos, hogy segélyhíváskor a következő öt dolgot mindenképpen meg kell adni:

– a hívó nevét és telefonszámát,

– az esemény helyszínét,

– az esemény leírását, és azt is, hogy kinek van szüksége segítségre,

–  életveszélyben van-e valaki,

– a sérültek számát, és a sérülés súlyosságát is.

Ne feledjék, ezek az információk akár életet is menthetnek!

Nagyon fontos, hogy a 112-es segélyhívó nem játék! A hamis vagy indokolatlan segélyhívások akadályozhatják a valóban rászorulók gyors ellátását, ezért csak indokolt esetben hívjuk.