Gyámság alá vennék az önkormányzatokat

  •  
  •  
  •  

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes éjjel benyújtott egy salátatörvény-tervezetet, amely alapján számos jogszabály módosítását tervezi a kormány a veszélyhelyzetre hivatkozva. A katasztrófavédelmi törvényt például úgy módosulna, hogy a választott önkormányzatok, polgármesterek ne dönthessenek önállóan a veszélyhelyzet ideje alatt – írja az Index.

A katasztrófavédelmi törvényt az alábbiakkal egészítené ki a törvénytervezet:

“(4a) A polgármester, a főpolgármester, illetve a megyei közgyűlés elnöke (4) bekezdés szerinti döntéséhez szükséges a megyei, fővárosi védelmi bizottság előzetes jóváhagyása. A megyei, fővárosi védelmi bizottság az előzetes jóváhagyás tekintetében a döntési javaslat beérkezését követő 5 napon belül köteles dönteni, amely határidő jogvesztőnek minősül.”

Ez a szakasz az alábbi törvényhelyet egészítené ki:

“veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.”

Tehát, amennyiben a kormány által elrendelt – és most már akármeddig fenntartható – veszélyhelyzetben a parlament elfogadja a miniszterelnök-helyettes javaslatát,

a polgármesterek a veszélyhelyzet fennállásáig gyakorlatilag semmiről sem dönthetnének önállóan, amihez képviselő-testületi döntés szükséges.

Ezzel a veszélyhelyzet idejére megszűnne a polgármesterek rendeleti városvezetéshez való jogköre.

A javaslat már csak azért is érdekes, mert a kormány a felhatalmazási törvény kapcsán épp azzal érvelt a rendeleti kormányzás mellett, hogy a döntéseket gyorsan és hatékonyan kell meghozni. Most úgy tűnik,

ha települési szintről van szó, ez már nem annyira fontos.

A portál összeállítása emlékeztet, hogy a városvezetőknek csak halaszthatatlan esetekben van lehetősége egyedüli jogalkotáshoz.

Az Index azt is kiemeli, hogy bizonyos, kifejezetten visszaélésgyanús esetek miatt a fővárosi kormányhivatal állásfoglalást küldött a kerületi önkormányzatoknak. Sára Botond kormánymegbízott szerint ugyanis:

“túllépi a társadalmi rendeltetésnek megfelelő joggyakorlás kereteit az, ha a polgármester (főpolgármester, megyei közgyűlés elnöke) az önkormányzat éves költségvetését (…) saját hatáskörben úgy fogadja el, hogy az túllépi az önkormányzat veszélyhelyzetre való indokolt reagáló-képességének feltételét biztosító mértéket, vagy olyan mértékben módosítaná, amely nem szükséges a veszélyhelyzet kezeléséhez.”

Az ilyen visszaélések esetében a kormányhivatal eddig is törvényességi kontrollt jelentett a polgármesterek, önkormányzatok felett, ugyanakkor a módosítás azt magával vonhatja, hogy a településeket, kerületeket vagy akár a fővárost érintő kérdésekben ezentúl

nem a választott vezetők, hanem a többnyire fideszes politikusokból kinevezett fővárosi és megyei kormányhivatalok vezetői, valamint a védelmi bizottságban ülő honvédségi, katasztrófavédelmi és a rendvédelmi szervek vezetői dönthetnének.

A törvénymódosítás elfogadásához kétharmados többségre van szükség, tehát a kormány minden további nélkül keresztülviheti majd a törvényhozásban.

, , ,