Ünnepélyes keretek között, Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter jelenlétében írták alá a budapesti kerületek vezetői a járási hivatalok kialakításáról szóló megállapodásokat október 30-án. A járási hivatalokhoz kerül több, korábban az önkormányzatokra hárított államigazgatási feladat, amivel többek között gyorsul az ügyintézés, valamint tovább tartanak majd nyitva az okmányirodák.
A jeles eseményen a közigazgatási és igazságügyi miniszter, a kerületek polgármesterei és alpolgármesterei mellett dr. Szabó Erika területi közigazgatásért és változásokért felelős államtitkár, a fővárosi kormányhivatal vezetése és a kerületek jegyzői is részt vettek. A megállapodást valamennyi kerület aláírta, (néhány kerület gyakorlatától eltérően) Wintermantel Zsolt személyesen képviselte Újpestet.
Történelme van
Pesti Imre köszöntőbeszédében emlékeztetett, a magyar közigazgatási rendszer, amelyet a közel negyven évvel ezelőtti 3. számú tanácstörvény 1983 végére teljesen felszámolt, egyidős az államisággal. A kormánymegbízott hozzátette, 1990-ben az állami feladatok egy része az önkormányzatokhoz került át.
– 2010-ben a kormányalakítással lehetőség nyílott arra, hogy a hatékonyabb ügyintézés érdekében a korábbi állapot megváltozzon – mutatott rá. A tavaly megalkotott vonatkozó törvény értelmében az okmányirodai, a szociális és gyámsági, valamint az általános államigazgatási feladatokat a járási hivatalok végzik majd.
Több kormányablak, gyorsabb ügyintézés
Az átszerveződő, jövő év elejétől működő hivatalokban csaknem kétezer fő dolgozik majd, 1400-an a kerületi önkormányzatoktól, köztük Újpestről, további hatszázan pedig a kormányhivatalokból kerülnek át a járási hivatalokhoz. Pesti Imre kiemelte, az okmányirodákon keresztül létrejönnek a kormányablakok, amelyekből a jelenlegi négy helyett jövőre Budapest-szerte több mint harminc működhet, egyebek mellett a pályaudvarok közelében.
– Eddig egy azonos ügyben több hivatalnak kellett eljárnia, a sokszor egy hétnél is hosszabb várakozást a jövőben felváltja az egyablakos ügyintézés, emellett meghosszabbodik az okmányirodák nyitvatartási ideje. Újpesten és a többi kerületben 8-20 óráig lesznek nyitva az okmányirodák, de a belvárosban működik majd egy éjjel-nappali hivatal – sorolta a változásokat.
Nem közigazgatási, államigazgatási egység
Hassay Zsófia visszautalt rá, bár a betöltött funkcióik eltértek, a járások a különböző történelmi korszakokban egyaránt fontos szerepet töltöttek be. A VI. kerület polgármestere hangsúlyozta, a jövő év elejétől nem közigazgatási, hanem államigazgatási egységek kezdik meg működésüket, az önkormányzatokhoz tartozó feladatokat nem fognak átvenni.
– Az elmúlt időszakban a helyi és az állami feladatok gyakran összekeveredtek az önkormányzatoknál. Szerencsére a kerületek polgármesterei egyaránt belátták a változtatások szükségességét és együttműködőek voltak, nem utolsó sorban pedig egy jelentős nemzetközi szervezet, az OECD is példaértékűnek tekinti a változtatásokat – tette hozzá.
Lakosság: a teendők nem változnak
Hassay Zsófia végezetül felhívta a figyelmet, a lakosság teendői nem változnak, viszont pontosabb lesz az adatnyilvántartás, csökken az ügyintézés ideje, és előbb készülnek el hivatalos iratok, például jogosítványok.
Szükségszerű volt
Navracsics Tibor az együttműködésért mondott köszönet mellett rámutatott: a változtatás kieszközölése nehéznek bizonyult, és a most megvalósítandó reform valójában már az 1940-es évek óta elodázhatatlan. A közigazgatási és igazságügyi miniszter visszautalt rá, hogy az önkormányzatok az elmúlt években időnként reménytelen feladatokra vállalkoztak, mert míg az előző kormányok a hatáskörüket folyamatosan bővítették, forrásaikat csökkentették.
– Utóbbira az állam által vállalt adósságkonszolidáció jelenthet enyhülést, emellett a járások kialakítása is a megalapozottabb finanszírozást és az átláthatóbb feladatköröket szolgálja – tette hozzá.
Ezt követően Pesti Imre Magyary Zoltán szavait idézve zárásképpen azt mondta, a közigazgatás az emberekért van, továbbá szeretnék, hogy a hivatalokban dolgozók minden teendő esetében úgy járjanak el, mintha saját ügyeiket kellene elintézniük.
Újpest jegyzője a változásokról
Dr. Tahon Róbert a járási hivatalok kialakítását racionalizálásként értékeli. Újpest jegyzője elkülönítette: Mindeddig a helyi önkormányzatok államigazgatási feladatokat és önkormányzati feladatokat is elláttak. Az új rendszerben egyértelműen elválaszthatók lesznek a feladatok, mivel az államigazgatási feladatokat kizárólag a járási hivatalok, míg a önkormányzati igazgatási teendőket az önkormányzatok látják el.
- 2013 januárjában az elsődleges cél a gördülékeny átmenet megteremtése, azaz szeretnénk, ha az újpesti lakosság az ügyintézés minőségében semmilyen változást nem észlelne. Vagyis ugyanoda kell menni az okmányirodában ügyet intézni az ügyfeleknek ahová korábban mentek, a szociális és gyámügyi feladatok ellátása is változatlan helyen változatlan figyelemmel történik.
– Pozitív változást jelent 2013-ban, hogy a nyitvatartási időt az új kormányhivatalok megváltoztatják és az előzetes tervek szerint reggel 8 órától este 8 óráig várják az ügyfeleket. Budapest területén pedig kialakítás alatt van egy 24 órás kormyányablak is. További áttörés lesz az ügyintézés gyorsaságában és hatékonyságában, a megvalósuló egyablakos ügyintézés, ahol idővel az összes államigazgatási ügyet egy ablaknál intézheti minden újpesti lakos.
A jegyző végezetül hozzátette, Újpesten 2013. január elsejétől minden állampolgárt ugyanazon az ügyintézési helyen, – István utca 15. (új épület) illetve Király utca 12-14 -, várják a járási hivatal szakképzett munkatársai. Önkormányzati ügyekben továbbra is az István utca 14. alatt található Polgármesteri Hivatalhoz fordulhatnak bizalommal.
M. Orbán András