Kíméletlen politikai háború zajlik a főváros és a kormány között, szinte minden napra jut egy kemény üzenet, az egyezségre való törekvést nélkülöző egyoldalú intézkedés – írja az újabb kormányzati erőfitogtatásról szóló cikkében az Mfor.
A parlament előtt fekszik egy törvényjavaslat, amely már eddig is nagy vitákat váltott ki, egyebek mellett az önkormányzati jogkörök csorbítása miatt, a veszélyhelyzetre hivatkozással. De ugyanebben a csomagban kapott helyet a városligeti beruházás folytatásának biztosítása (az egyértelmű fővárosi önkormányzati akaratnak ellentmondva), valamint a színházak felügyeleti rendszerének módosítása.
A javaslat még április legelején került a törvényhozás elé, azóta más témák (például a különleges gazdasági övezetek megalkotásáról szóló, szintén az önkormányzatok sarokba szorítását célzó javaslat) elterelték róla a figyelmet. Időközben azonban a törvényalkotási bizottság elkészítette a saját módosító indítványait a tervezethez, és ettől egyáltalán nem lett biztatóbb a helyzet.
A módosítók egy része kifejezetten érzékenyen érinti a harmonikusnak amúgy sem nevezhető főváros-kormány viszonyt. Az előterjesztő ugyanis az épített környezet alakításáról szóló törvénybe foglalná, hogy
a közelgő augusztus 20-i ünnepre tekintettel az állam mellett a fővárosnak, illetve az érintett kerületi önkormányzatoknak is ingyenesen kell átengedniük augusztus 15 és 25 között a javaslatban meghatározott közterületeket az állami ünnep szervezője számára, újabb bevétellel megrövidítve a budapesti költségvetést.
A felsorolásban ezek a közterületek szerepelnek:
- a világörökségről szóló törvény alapján meghatározott fővárosi világörökségi területek
- az Árpád híd területe
- a Petőfi híd területe
- a Rákóczi híd területe
- a Margitsziget területe és
- az Óbudai-sziget területe.
A dokumentum további, a tulajdonjog korlátozását jelentő szabályt is előkészít, amikor előírnák, hogy a közterület tulajdonosa csak az állami ünnep szervezője felé tett előzetes értesítés alapján – de ami még lényegesebb, előzetes egyetértő nyilatkozatával – engedélyezheti a terület használatát más célokra ebben az időszakban.
Tehát az ingyenes használat törvénybe foglalása mellett az egyéb hasznosítást is a szervező engedélyéhez kötnék, a nyár egy, a köztéri rendezvények – egyáltalán, a közterület hasznosítása – szempontjából meghatározó szakaszában.
Az állami ünnep szervezőjére azt a feladatot testálja a javaslat, hogy az eseményt megelőző hatvanadik napig kell tájékoztatnia a tulajdonost a közterület használatának időtartamáról és az érintett területekről. Amennyiben a tájékoztató alapján nem tart igényt a felsorolásban szereplő összes közterületre, akkor a kimaradók hasznosítását a törvénymódosítás nem kötné a szervező engedélyéhez.