Csupa vas, híd meg korlát zúdult ránk, amikor a sziget felé bicikliztünk. Balról a Duna, jobbról a hídon a vasúti pálya, azon túl a téli kikötő sok-sok hajóval, amelyek javításra vártak.
A történet valamikor azzal kezdődött, hogy a kétvágányú déli összekötő vasúti híd nem jelentett elégséges megoldást a dorogi szénmedence termékeinek a fővárosba és az Alföldre szállítására, ezért fölmerült egy északi összekötő híd szükségessége. Építése 1894 júniusában kezdődött, és huszonnyolc hónap kivitelezés után 1896. november 3-án adták át a forgalomnak.
A világháború nem kerülte el a hidat, 1944 nyarán és őszén több angolszász légitámadás érte, majd 1944 decemberében egy kivétellel az összes mederpillért felrobbantották. Az egyetlen épen maradt hídszakasz alatt a hajózási lehetőség megmaradt.
Az újjáépítés munkálatai során huszonkét darab 300-500 kilogrammos, ép gyújtószerkezettel ellátott légibombát emeltek ki a Dunából. A hídfők megépítése és a sínek fektetése 1955. május 1-jével fejeződött be.
A híd próbaterhelését a MÁV négy darab 424-es mozdonyával végezték 1955. május 4-én és 5-én. Az átadásnak nem volt akadálya.
Minderre természetesen nem gondolva, mi csak bringáztunk a Római-part felé. A szigeten egyszer-egyszer álltunk csak meg. Az egyik ilyen alkalommal a hídról suhancok dobáltak meg bennünket tekintélyes méretű kövekkel. Nem találtak el minket, de nekünk elment a kedvünk a szigetjárástól.
Mi az osztálytársakkal és barátokkal általában a Római-partra mentünk a Tungsram üdülőjébe, ami kellemes, hangulatos hely volt. Egyszer még randevúztam is az egyik kis faházban.
Amint eltelt a nap, hazaindultunk Újpestre. Egyesek a kis átkelőhajóval a Tungsram strandhoz, néhányan gyalog a híd felé mentek.
Egy ilyen alkalommal az osztálytársam (általánosban iskolatársam), a nagyszerű emlékű Lécz Ottó azt mondta nekem, amikor látta, hogy biciklivel vagyok: versenyezzünk, melyikünk ér előbb Újpestre?
Én a leendő apósom által készített, Sámson névre keresztelt biciklimmel voltam. Iszonyú vágtába kezdtünk, el a csónakházak előtt, át a hídon, repültünk, mint a szél, és nem sokkal, de én nyertem. Sámson nyert!
A híd átépítésére 1999-ben tanulmányterv, 2003-ban engedélyezési terv készült. Az acélszerkezet gyártása 2007 júliusában kezdődött Csepelen. A 160 tonna előszerelt egységeket a hídépítő cég bárkáin 500 tonna tömegű, 77-97 méteres szállítási-szerelési egységekké alakították, és felúsztatták a helyszínre.
Az utolsó vonat a régi hídon 2008. június 20-án éjszaka, az első szerelvény az új hídon 2008. szeptember 22-én gördült át.
RÉTI JÁNOS