A lehulló falevelekkel és az első hajnali dérrel nemcsak az ősz érkezik meg hozzánk, de az autósok számára is egy különösen fontos időszak kezdődik, a téli felkészítés ideje. A hűvösebb reggelek, a csúszós utak és a gyorsan sötétedő délutánok nemcsak a sofőröket, de a járműveket is próbára teszik. Az Újpesti Autójavító Kft. szakemberei szerint a leggyakoribb hibák többsége elkerülhető lenne egy alapos, időben elvégzett ellenőrzéssel.
„Sok autós csak akkor gondol a téli gumira, amikor már esik a hó, vagy amikor elakad valahol. Pedig 7 fok alatt már nem biztosít megfelelő tapadást a nyári abroncs” – kezdte válaszát az egyik szakember az Újpesti Autójavító Kft. Váci úti műhelyéből. A téli gumik lágyabb keveréküknek köszönhetően hidegben is rugalmasak maradnak, ezáltal jobb tapadást és rövidebb fékutat biztosítanak. A hozzáértők szerint az sem mindegy, mikor szereltetjük fel őket: a hirtelen jött hidegfrontok idején hosszú sorok alakulhatnak ki a gumisoknál, ezért érdemes lehet jó előre időpontot foglalni. „Ahogy a régi mondás is tartja, nem mindegy, hogy hol van a fékút vége. Egy elöregedett, mintáját vesztett gumiabronccsal sokkalta hosszabb a megálláshoz szükséges út, mint egy friss esetében. A különbség lehet, hogy elsőre nem tűnik számottevőnek, de ez jelentheti egy vészfékezés esetén azt, hogy nem törjük totálkárosra szeretett négykerekűnket.”
A másik gyakori probléma ilyenkor a gyenge, gyakran lemerülő akkumulátor. Hidegben a kapacitásuk drasztikusan csökkenhet, és ha már több éves az akkunk, könnyen előfordulhat, hogy egy fagyos reggelen egyszerűen nem indul az autó. „A legtöbb indítási problémát megelőzhetnénk, ha még ősszel elhoznák az autót egy akkuellenőrzésre. Ez egy pár perces művelet, és pontosan látjuk, bírja-e a telet” – magyarázta a cég munkatársa.

Nem kevésbé fontos a hűtőfolyadék állapota sem. Ha túl híg vagy túlságosan régi, akár a motor is megsérülhet a fagyás következtében. Az Újpesti Autójavító szerint minden ősszel érdemes beméretni a folyadék fagyáspontját, és ha szükséges, érdemes lecserélni. Az ablakmosó folyadéknál is hasonló a helyzet, a nyári keverék mínuszokban könnyen megfagyhat, és eltömítheti a fúvókákat, ezért ezt is fontos a fagyok beállta előtt ellenőrizni.
A téli látási viszonyok sem könnyítik meg igazán a zavartalan közlekedést. A rögtön párásodó szélvédők, a sűrű köd és a havas eső gyakran egyszerre támadnak, ezért a jó ablaktörlők és a megfelelően beállított fényszórók életmentőek lehetnek. „Sokan nem is gondolnak rá, de a tompított fény pozíciója is el szokott néha csúszni. Érdemes ezt is megmutatni a szerelőnek, ha mások már villognak ránk, vagy ha úgy érezzük, gyengébb a világítás” – tanácsolták a műhelyben. „Nem általános ugyan, de az ajtókeret nélküli oldalablakokkal rendelkező autóknál nagyon fontos, hogy ha a szabadban éjszakáznak, a leparkolás után mindenképpen töröljük szárazra az üveget és a vele találkozó gumicsíkot, elkerülve azt, hogy reggel az első ablaklehúzásnál az egész tömítést leszakítsuk.”
A hideg hónapokra való felkészülés része az is, hogy a karosszériát megvédjük a sós latyaktól. Egy alapos alvázmosás és viaszolás segít megelőzni a rozsdásodást, és nemcsak esztétikai, hanem biztonsági szempontból is fontos: a fék- és futóműelemek is hosszabb életűek lesznek így.

Talán a legfontosabb megszívlelendő tanács maradt utoljára. A szerviz munkatársa felhívja a figyelmét minden autósnak, hogy a zárolajzó-jégoldó spray-t soha ne az autóban tároljuk, hiszen a legritkább esetben van szükségünk ezen szerekre, ha már bejutottunk a jég által bereteszelt kocsiajtón. Ezeket mindig tartsuk külön, bármikor elérhető helyen, mert csak így tudnak segíteni a kocsiba történő behatolásban.
Az Újpesti Autójavító Kft. szakemberei minden ősszel ugyanazzal a tanáccsal zárják a hasonló beszélgetéseket: „A tél nem a rögtönzések ideje. Aki előre gondolkodik, annak nemcsak az autója, hanem a nyugalma is tovább tart majd! A felkészülés a téli hónapokra nem kerül vagyonokba, viszont ennek elmulasztása nem tervezett költségekkel terhelheti pénztárcánkat.”
GZs