Ma van a kerékpározás világnapja – Milyen változások várhatók a bringázás szabályaiban?

  •  
  •  
  •  

Június 3-a a kerékpározás világnapja, amelyet az ENSZ még 2018-ban emelt a jeles napok sorába. A világnap célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a kerékpározás számos előnyére, hiszen ez a közlekedési forma aktívan hozzájárul egy egészségesebb, környezetkímélőbb és fenntarthatóbb életmódhoz, nem véletlenül örvend igen nagy népszerűségnek Újpesten is.

A „vesszőparipa”, vagyis a kerékpár története egészen a 19. század elejéig nyúlik vissza. Azóta az elmúlt több mint kétszáz évben a „drótszamár” folyamatos fejlődésen ment keresztül, amely szorosan összefonódott az emberi társadalom alakulásával. Napjainkra a kerékpározás számos ága alakult ki – többek között – városi, túra-, hegyi-, terep- és országúti kerékpározás, illetve ezek különféle alváltozatai, amelyek mind más-más igényeket szolgálnak ki.

A kerékpározás világnapja kiváló alkalom arra, hogy számba vegyük, milyen változások várhatók a kerékpáros-közlekedés szabályozásában. A Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása, vagyis a KRESZ hamarosan megújulhat, hiszen a jelenleg hatályos szabályrendszer alapjai még az 1975-ös rendeletből származnak. Ezért az illetékes szaktárca, az Építési és Közlekedési Minisztérium indokoltnak látja annak teljes átdolgozását.

A napvilágot látott információk szerint az új KRESZ számos módosítást tartalmazhat majd – nemcsak az autósokra és motorosokra, hanem a kerékpárosokra, sőt a gyalogosokra vonatkozóan is.

A kiszivárgott tervezet alapján a kerékpárosok a járdán és a gyalogosövezetekben legfeljebb 10 km/órás sebességgel közlekedhetnének, míg a gyalogosokkal közösen használt útszakaszokon 25 km/órában maximálnák a megengedett tempót. A 14 év alatti bringások számára kötelezővé válhat a bukósisak viselése is.

Újdonságként bevezetnék a „vegyes használatú sávrész” fogalmát, amelyet legalább egy méter széles útfelületként határoznának meg, és amelyet egy nyomon haladó járművek használhatnának. Emellett megjelenhet a „kerékpáros utca” elnevezés is, ahol a biciklisek elsőbbséget élveznének az autósokkal szemben.

A tervezet értelmében a kerékpárosok jobbról is elhaladhatnának az álló vagy lassan haladó járművek mellett. Az oldaltávolság szabályozását is pontosítanák, 50 km/órás sebesség alatt – a kerékpárosok mellett – legalább 1 métert, afelett pedig minimum 1,5 métert kellene tartani.
A kijelölt gyalogos-átkelőhelyeken a bringások – a gyalogosok tempójához igazodva – legfeljebb 10 km/órás sebességgel tekerhetnének át, ám továbbra sem élveznének elsőbbséget az autósokkal szemben.

Korábban felmerült a „kerékpáros jogosítvány” bevezetésének lehetősége is, amely már most is komoly társadalmi vitákat generált – egyelőre azonban nem tudni, hogy ez a javaslat bekerül-e a végleges szabályozásba.