•  
  •  
  •  

A hazai tinik több mint felét érte már online zaklatás, ám a megkérdezettek majd ugyanilyen számban rendelkeznek álprofilokkal is, amik pedig pont a hasonló rejtett tevékenységeknek szolgálhatnak alapjául. A Be Social közvéleménykutató friss, több mint 3200 magyar fiatal részvételével készült kutatása mély betekintést ad a 14–25 éves korosztály digitális világába.

A május elején bemutatott felmérés nemcsak a közösségimédia-használati szokásokat tárja fel, hanem rávilágít arra is, hogyan informálódnak a mai fiatalok, mennyire érzik magukat biztonságban online, és milyen szerepet tölt be a digitális tér a társas kapcsolataikban. A válaszok alapján egy olyan generáció képe bontakozik ki, amely már az interneten nőtt fel – annak minden előnyével, de egyre érezhetőbb árnyoldalaival együtt.

Mennyit neteznek a magyar fiatalok?

A megkérdezetteknek több mint a fele napi 4 óránál is többet tölt a neten. A TikTok-rajongók körében ez az arány még magasabb, 56,7%. Ráadásul sokan úgy érzik, ez már túl sok: a „netfüggésérzet” 60% felett mozog a legaktívabb csoportoknál. Ami az említett korúak időtöltését illeti, a legnépszerűbb tevékenységek: barátokkal való találkozás, chatelés, TikTok-videók nézése, filmezés streamingről és YouTube-ozás. A pár éve még ingencsak divatosnak számító könyvolvasás, tévézés vagy épp híroldalak látogatása mára már a sor végén kullognak.

Mobil mindenhol: a tanulás, a toalett és a moziszék sem szent

A kutatás szerint a fiatalok 78,9%-a használja a mobilját ott, ahová a király is gyalog jár, 75,6% tanulás közben, és közel 60%-uk még családi események közben is előkapja a telefonját. A négy órát meghaladó időtartamban netezők szinte minden helyzetben mobiloznak – egyáltalán nincsenek kivételek.

Kommunikáció: az e-mail halott, a Messenger örök

A fiatalok közötti kapcsolattartás ma már szinte kizárólag a chatappokon keresztül zajlik. A toplistát a Messenger, az Instagram, a Snapchat és a Discord vezeti. A 14–18 évesek és a TikTok-fanatikusok közül sokan már egyáltalán nem használnak e-mailt. A hírekhez sem a klasszikus hírportálokon keresztül jutnak el, számukra a legnépszerűbb hírforrás a Instagram, a TikTok és a Facebook – az Index.hu vagy a Telex.hu csak a negyedik-ötödik helyen jelenik meg.

Influenszerek és vásárlás: amit ajánlanak, azt megvesszük

A fiatalok 47%-a vásárolt már valamit influenszer ajánlása alapján – a TikTok-fanok között ez az arány még magasabb. Sokan követnek 30-nál is több influenszert, főként olyanokat, akik kizárólag online váltak ismertté. Ráadásul a fiatalok harmada szeretne maga is híres lenni a neten, lehetőleg az ezzel járó hatalmas fizetéssel együtt – ez különösen igaz a TikTok-kedvelőkre.

Sötétebb vizeken: zaklatás, erotikus képek, titkos profilok

A digitális jelenlét sajnos nem csupán szórakozásból áll. A felmérésből az is kiderül, hogy a fiatalok több mint fele élt már meg online zaklatást, és ugyanennyien kaptak már erotikus fotót ismeretlenektől. Sajnálatos módon a 14–18 évesek közöttiek 62%-ától már kértek is ilyet. Viszont ebből az adatból nem derül ki az a tény, hogy a válaszadók 47%-ának volt vagy van titkos profilja, amelyet senki (vagy csak kevesen) ismernek.

Virtuális én: bátrabbak vagyunk a virtuális térben

A fiatalok közel 77%-a nyilatkozta azt, hogy vannak dolgok, amikről inkább csak online mer beszélni, mint személyesen. Ez az arány a TikTok-rajongók és a sokat netezők körében 80% fölé emelkedik, annak ellenére, hogy egyre többen tartanak attól, hogy ez torzíthatja a valódi önképüket. A magyar tinédzserek (és fiatal felnőttek) digitálisan aktívak, gyakran talán túlságosan is. Egyszerre keresik a másokkal való kapcsolódás lehetőségét és menekülnek az élő beszélgetések elől. Jól eligazodnak a neten, de sokszor védtelenek a zaklatással vagy nyomásgyakorlással szemben. Az influenszerek hatása hatalmas erre a korosztályra, a TikTok-ereket követik a legtöbben Magyarországon.

 

Amint a felmérésből látható, a felnövekvő generációk kis hazánkban is mindig a legújabb trendek mentén képzelik el saját életüket, a kérdés csak az: megtanulják-e a határokat időben felismerni egy olyan világban, ahol egyáltalán nincsenek falak? Szerencsére ezekre a gondokra is van orvosság, hiszen folyamatosak kerületünkben a témát érintő, és jótanáccsal szolgáló előadások. Újpesten nemrégiben két olyan rendezvény is lezajlott, ami erre a problémára hívta fel a szülők figyelmét, rengeteg megoldást is kínálva rá. Az első az Újpesti Felhőn Szállók Program keretében megvalósult „Mi történik az online térben?” című előadás, a másik az Ifjúsági Házban megrendezett „Biztonságos internethasználat nap”, volt, ahol a szülők is tájékozódhattak az online tér nyújtotta veszélyek kiküszöböléséről.

 

 

Forrás: besocial.hu