•  
  •  
  •  

A nyári hőség Budapesten is komoly próbatétel elé állítja a közösségi közlekedés infrastruktúráját. A tartósan magas hőmérséklet hatására deformálódhatnak a villamossínek, ami a vágányok felpúposodásához, szélsőséges esetben úgynevezett vágánykivetődéshez vezethet, amelyre Újpesten is volt példa az elmúlt években.

A villamosvágányok deformációjának megelőzése érdekében meghatározott vonalakon és ütemezéssel locsolják a síneket, hogy csökkentsék a túlmelegedés okozta veszélyeket. A hőség elleni védekezésben a főváros locsolóautói is közreműködnek, a kritikus szakaszokat rendszeresen hűtik.

A nyári aszfaltlocsolás több célt is szolgálhat, segíti a levegőben szálló por lekötését, javítja a közérzetet a kánikula idején, illetve eltávolítja a szennyeződéseket az úttest szélén található folyókákba. A villamosvágányok esetében azonban a locsolás nem csupán komfortnövelő vagy tisztasági kérdés, hanem biztonsági szempontból is elengedhetetlen.
Az elmúlt nyarakon több alkalommal is előfordult, hogy a rendkívüli hőség hatására felpúposodtak a villamossínek – ilyen eset történt az elmúlt években Újpesten is.

Vágánykivetődés, felpúposodás

A modern, hézagnélküli vágányrendszer azt jelenti, hogy a síneket hegesztéssel kapcsolják egymáshoz, így eltűntek a régi, jól ismert sínillesztési ütemes kattogások. Ez ugyan halkabb és komfortosabb közlekedést biztosít, de az ilyen sínszerkezetek nem tudnak hosszirányban tágulni. Hőmérséklet-változás hatására jelentős belső feszültségek keletkeznek bennük, lehűléskor húzó, felmelegedéskor pedig nyomó feszültségek alakulnak ki. Ezek pedig olyan mértékű alakváltozást is eredményezhetnek, amely már a biztonságos közlekedést veszélyeztethetik. E hatásokat a pályaszerkezet megfelelő kialakításával lehet mérsékelni, de a hűtés is fontos kiegészítő eszköz.

A nyári meleg kihívás elé állítja a MÁV szakembereit is

A klímaváltozás következtében Magyarországon is egyre szélsőségesebb nyári hőhullámokra kell számítani, amelyek már a vasúti közlekedésben is új kihívásokat teremtenek. A korábban mediterrán sajátosságnak számító problémák ma már a hazai vasútüzemeltetőknek is mindennaposak. Ezért is van szükség új megoldásokra. A MÁV a forró nyári időszakban új megoldással is próbálkozik, tesztjelleggel fehér sínfestést alkalmaz. A fehérre festett vágányok kevésbé nyelik el a napsugárzást, így a pálya hőmérséklete akár 10 Celsius-fokkal is csökkenthető. Nyáron a sínek hőmérséklete elérheti a 60 fokot is, ezért ez az egyszerű módszer is nagy segítség lehet. A sínfestés egyébként Nyugat- és Dél-Európában – például Spanyolországban és Olaszországban – már bevett gyakorlat a kritikus szakaszokon.

Vágánylocsolás Újpesten

A cikk illusztrációján éppen egy locsolóautó hűsíti az újpesti villamosvágányokat a Pozsonyi utca és a Tél utca találkozásánál. Mellette a 14-es viszonylaton közlekedő, háromkocsis Tatra-szerelvény halad el.