Lejárt a moratórium: hétfőtől az MVM kikapcsolhatja a gázt és az áramot

, ,
  •  
  •  
  •  

Az elmúlt évekhez hasonlóan az MVM Energetika Zrt. a 2024/2025-ös szezonban is kikapcsolási moratóriumot vezetett be: a november 29. és január 5. közötti időszakban nem kapcsolták ki az áramot és a gázt azoknál az ügyfeleknél, akik tartozást halmoztak fel. Az öthetes védettség azonban január 6-val lejárt, a mai naptól kezdve a szolgáltató szó nélkül, bármikor megvonhatja az áram- és gázszolgáltatást.

A moratórium a 60 napon túli tartozással rendelkezőket, valamint a szociálisan rászorulókat és a fogyatékkal élőket védte. Ahhoz, hogy valakinél kikapcsolják az áram- és gázszolgáltatást az alábbi dolgok együttállása szükséges:

  • A felhasználó 60 napon túl nem tett eleget fizetési kötelezettségének.
  • Nem volt eredményes a fogyasztó részéről kezdeményezett egyeztetés a fizetési haladékról vagy a részletfizetési lehetőségről.
  • A szolgáltató a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről legalább kétszer írásban értesítette a fogyasztót.
  • A szolgáltató felhívta a fogyasztó figyelmét a szociálisan rászoruló fogyasztókat megillető kedvezményekre, valamint villamosenergia- és földgázszolgáltatás esetében az előre fizetős mérő felszerelésének lehetőségére.

Fontos továbbá, hogy amennyiben a felhasználó a számlán feltüntetett időpontig nem rendezi a számláját, másnaptól a félév első napján érvényes jegybanki alapkamat mértékével emelkedik a fizetendő összeg, késedelmi fizetés esetén pedig értesítést küld a szolgáltató, melynek díját (még e-mail esetén is) az ügyfélnek számlázzák ki. Ezután érkezik a felszólító levél a tartozás összegével, amelynek befizetésére 60 napja van a címzettnek, ha pedig nem teljesíti, akkor kikapcsolják az áramot.

A ki- és visszakapcsolási díjak jelentősek: az E-on 40 ezer forintot számol fel az áram esetében, viszont ez csak a kapcsolási díj, melyhez hozzájön a felhalmozott tartozás, a hátralék, a késedelmi és felszólítási díjak is.

Tartozás esetén kérhetünk a szolgáltatótól halasztási vagy részletfizetési kérelmet. Kérhetjük például a fizetési határidő kitolását: ha látjuk, hogy késni fog a bevételünk, kérhető 1-2 hónapos halasztás. Kérhetjük a fizetés átütemezését is, mely esetben a más kiadások miatti nehezebb hónapokra hivatkozunk. Valamennyit befizetünk a számlákból, de csak pár hónap múlva egyenlítjük ki a teljes összeget.

Érdemes részletfizetést kérni, ha azt látjuk, hogy csak minimális összeggel tudunk többet fizetni. Ilyenkor az adott számlát nem egyszerre, hanem több hónapra elosztva kell majd kiegyenlíteni.

Amennyiben sikerül megállapodni, de a feltételeket nem tudja a fogyasztó betartani, azonnal kikapcsolhatja az áramot a szolgáltató, és a tartozást újra egy összegben követelheti, valamint végrehajtást is indíthat.

ÚN