Akik vonzódnak a régi idők járműveihez, és szívesen utaznának a ma már történelmi különlegességnek számító villamosokon vagy autóbuszokon – vagy akár járműfotósok, esetleg a városképi hangulatképek szerelmesei –, azok számára kihagyhatatlan élményt nyújtanak Budapest nyári nosztalgiajáratai.
A nyári szezonban számos nosztalgiajárat színesíti a fővárosi közlekedést, amelyek valódi időutazást kínálnak. Ezek az ikonikus, több korszakot felidéző járművek – amelyek egykor a budapestiek hétköznapi közlekedésének részét képezték – újra szolgálatba állnak a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapesti Közlekedési Vállalat közös szervezésében. A nosztalgiajáratok nemcsak népszerű szabadidős programként funkcionálnak, hanem mára Budapest kulturális arculatának is fontos részévé váltak, sőt nemzetközileg is jegyzett és elismert turisztikai látványosságként funkcionálnak.
A nosztalgiaflotta örvendetes módon az elmúlt évtizedben folyamatosan bővült, a régi járművek gondos felújításával, roncsok újraépítésével és korhű replikák készítésével egyre gazdagabbá válik a kínálat. Így a látogatók valódi időutazáson vehetnek részt – nosztalgikus hangulatban, Budapest történelmi utcáin.
A teljesség igénye nélkül az alábbiakban összegyűjtöttük a legérdekesebb nosztalgiajáratokat, valamint azt is, hogy mely vonalakon és mely napokon van lehetőség rajtuk utazni:
N4-es nosztalgiabusz – Július 26–27.
Új nosztalgiabusz-járat indul Budapesten, amely a főváros legikonikusabb látnivalóit fűzi fel egy különleges útvonalra. Az N4-es járat nagyjából 45 perces menete során a Városligetből indulva egészen a Zugligeti Libegőig közlekedik, miközben számos nevezetességet érint, így ideális választás lehet a városnézéshez és a nosztalgikus élményekhez egyaránt.
A járat július 26-án és 27-én, szombaton és vasárnap is közlekedik, mindkét napon két nosztalgia Ikarus busz áll majd forgalomba. A tervek szerint az egyik jármű az idén utasforgalomban is bemutatkozó, különleges Ikarus 556-os lesz. A másik busz a BKV nosztalgiaflottájából kerül ki, vagy egy klasszikus Ikarus 260-as, vagy egy Ikarus 415-ös áll majd szolgálatba, így a közlekedésrajongók több ikonikus típust is kipróbálhatnak.
A nagyközönség számára idén bemutatkozó Ikarus 556-os nosztalgiabuszt a BKV elhivatott szakemberei építették meg a Kelenföldi autóbuszgarázsban. Valójában nem hagyományos felújításról, hanem egy korhű replika létrehozásáról van szó, hiszen az új jármű egy Ikarus 260-as alvázára épül, amely tengelytávjában és főbb méreteiben hasonlít az eredeti 556-oshoz.
A szerelőcsarnokban teljes egészében új vázat készítettek, a konstrukció pedig egy, a helyszínen parkoló, eredeti Ikarus 556-os alapján készült. A mintadarabul szolgáló jármű a Közlekedési Múzeum tulajdona, és csak a replika elkészítéséhez adták kölcsön a közlekedési vállalat számára. A BKV célja az újjáépítéssel az volt, hogy az újonnan készült busz karosszériája és külső megjelenése korhűen, a lehető legnagyobb mértékben tükrözze az eredeti modellt.
Az elkészült jármű méltán képviseli a BKV szakembereinek szaktudását és elhivatottságát – munkájuk révén a magyar járműgyártás egy ikonikus darabja kel újra életre.
R77-R82-es trolibuszjárat – Július 26.
Július 26-án a nosztalgiaforgalom a trolibuszok kedvelőinek is kedvez, hiszen várhatóan a BKV legendás ZIU–9-es trolibusza áll forgalomba az R77-es és az R82-es vonalakon. A ZIU–9-es típust a Szovjetunióban kezdték gyártani az 1970-es évek elején, és az évtized végétől a szovjet nagyvárosok egyik legelterjedtebb szóló trolibuszává vált. Budapesten 1975 és 2012 között teljesített szolgálatot, összesen 169 darab közlekedett belőle. A típus a hazai trolibuszflotta meghatározó szereplője volt, hasonlóan a többi kelet-európai ország gyakorlatához.
Miközben a szóló járművek közt a ZIU–9 dominált, a csuklós kategóriában a magyar gyártású Ikarus 280-as számított uralkodónak. A most újra forgalomba álló ZIU–9-es nemcsak technikatörténeti különlegesség, hanem igazi időutazás a budapesti troliközlekedés múltjába.
N2-es nosztalgiavillamosok – Július 26.
Július 26-án, szombaton a villamosrajongók is különleges élményre számíthatnak, hiszen a 2-es villamos vonalán két legendás járműmatuzsálem is forgalomba áll.
Várhatóan közlekedik majd a 436-os pályaszámú, úgynevezett „L”-típusú villamos, amely 1913 és 1980 között szolgálta Budapest utasait, valamint a 611-es favázas nosztalgiavillamos is, amely 1908-tól egészen 1975-ig közlekedett. Ez utóbbi a főváros második legidősebb nosztalgiavillamosa, amely legutóbb 2018-ban esett át egy korhű felújításon.
A villamosok a 2-es villamosvonala mentén haladnak majd, amelyet nem véletlenül sorolnak rendszeresen a világ legszebb városi villamosvonalai közé. A 2-es villamos vonala igazi kincsesbánya a fotózás szerelmeseinek. A nosztalgiajárművekről páratlan kompozíciók készülhetnek, például a Duna-parton suhanó villamos a háttérben a Parlamenttel, a Lánchíd sziluettje előtt vagy épp a folyó túlpartján lévő budai Vár panorámájával a háttérben – mind olyan időtlen pillanatok, amelyeket érdemes megörökíteni. Az útvonal így nemcsak az időutazás élményére vágyók, hanem a fotózás szerelmesei számára is különleges lehetőséget kínál.
N19-es nosztalgiavillamos – Július 27.
Július 27-én, vasárnap a 436-os pályaszámú, „L”-típusú nosztalgiavillamos közlekedik majd, amely az előző napról már ismert jármű. Az N19-es járat útvonala mentén impozáns épületek, neves fürdők, vásárcsarnokok, valamint hidak és zöldellő parkok tárulnak a szemlélő elé. A Deák Ferenc téren lehetőség nyílik a Kisföldalatti Múzeum megtekintésére, míg a Clark Ádám téren a Budavári Sikló is különleges látványt és kiváló fotótémát kínál. Az útvonal így nemcsak élményt nyújt az utazóknak, hanem szintén számos fotózási lehetőséget is biztosít a város, a járművek és a történelmi építészeti értékeinek közös megörökítésére.
Fogaskerekű nosztalgiajárat – 2025. augusztus 11-én és 18-án.
A BKK GO alkalmazás információi szerint 2025. augusztus 11-én és 18-án ismét közlekedik a Budapesti Fogaskerekű Vasút népszerű nosztalgiavonata, melynek különlegességét a 151 éves eredeti személykocsi adja. A jármű iránt nagy az érdeklődés, ezért érdemes időben érkezni, hiszen a korlátozott kapacitás miatt a helyek gyorsan betelnek.
A budapesti fogaskerekű vasút építése 1873-ban kezdődött, és alig több mint egy évvel később, 1874 nyarán már elindult az első szerelvény a Városmajorból a Széchenyi-hegy felé. A kezdeti időszakban a szerelvényeket különleges, svájci gyártmányú gőzmozdonyok és egy-két, ritkábban három bécsi gyártmányú pótkocsi alkották. Ezeket a gőzmozdonyokat és kocsikat 1929-ben vonták ki a közforgalomból, amikor a fogaskerekű villamosított üzemmódra tért át.
Az utókornak szerencsére fennmaradt egy ilyen pótkocsi, a 2-es pályaszámú bécsi fogaskerekű nosztalgia-pótkocsi, amely a megadott napokon kipróbálható. Ez a jármű 1874-ben készült, így idén már 151 éves. Az eredeti gőzmozdonyok közül azonban sajnos egy sem maradt fenn, ezért helyette egy SGP-típusú, osztrák motorkocsi tolja fel a járműmatuzsálemet a hegyre.
Képek forrása: BKK, BKV