Az év egyik legvidámabb tömegrendezvénye indult szeptember 22-én az újpesti Városháza elől. A hagyományosnak tekinthető kerékpáros felvonulás, a Critical Mass újpesti „leányszervezetét” Halász Ferenc, elkötelezett közkerékpáros vezetésével.
Napjainkban a kerékpáros közlekedés egyre nagyobb népszerűséget jelent, s így a jelentősége is komoly társadalmi bír. A városi közlekedésben történő elterjesztését, népszerűségének növelését, elsődlegesen a kerékpárút-hálózat bővítésével – a biztonságos közlekedés biztosításával – majd a kapcsolódó egyéb infrastruktúrák kiépítésével lehet elősegíteni. A kerékpárosokat a közlekedés biztonságának hiánya után, a kerékpár biztonságos tárolásának hiánya tartja vissza leginkább a mindennapi kerékpárhasználattól. Új generáció formálódik már évek óta, erős civilöntudattal s legalább kettő plusz kerékkel.
Ezt a terjedelmes társadalmat képviselte az önkormányzat épülete előtt összegyűlt 2-300 fős kerekes. Városvezetők, diákok, közemberek közösen indultak az aznap központi helyszínként fenntartott felvonulási területre, az Andrássy útra, hogy együttesen emeljék hangjukat s kerékpárjukat a környezet védelméért demonstrálva.
Az eseménynek külön helyi jelentőséget adott, hogy a legnagyobb számban megjelent iskola egy kerékpártározó telepítését nyerhette el. Ez az ajándék a Szigetiseket tisztelte, akik közel félszázan vettek részt a vonuláson.
Nyeregben a politikusok
Némileg komolyabb háttérrel, de ugyancsak nyeregbe pattantak a helyi liberálisok is. Az Új Generáció kezdeményezésére négy kerületet érintő városkörútjukon felkeresték az újpesti szervezet képviseletét is, hogy átadják környezetvédelmi petíciójukat, amit Boruzs András, a Káposztásmegyeri Településrészi Önkormányzat elöljárója társasságában Szalkai István alpolgármester vett át az újpesti önkormányzat nevében.
A petíció többek között felhívta a figyelmet a város kiegyensúlyozott működésére és az élhető környezet minőségi javítására. Ennek egyik eszközeként demonstráltak a kerékpáros közlekedés, mint környezetbarát és alternatív közlekedési forma népszerűsítése mellett, s ehhez kérték a helyi önkormányzat segítségét is.
Magyar Kerékpárosklub:
Javaslat Újpest kerékpárúthálózatának kialakítására
(rövidített összefoglalás)
2007. augusztus 15.
Tartalomjegyzék
Napjainkban a kerékpáros közlekedés egyre nagyobb jelentőséggel bír. Az utazások tervezhetőségének szabadsága, a gyakran tömegközlekedéssel megoldhatatlan desztinációk és a gyors és gazdaságos volta miatt.
A városi közlekedésben történő elterjesztését, népszerűségének növelését, elsődlegesen a kerékpárút-hálózat bővítésével – a biztonságos közlekedés biztosításával – majd a kapcsolódó egyéb infrastruktúrák kiépítésével lehet elősegíteni. A kerékpárosokat a közlekedés biztonságának hiánya után, a kerékpár biztonságos tárolásának hiánya tartja vissza leginkább a mindennapi kerékpárhasználattól.
Ezen problémák orvoslására a Magyar Kerékpárosklub javaslatot készít a létesítendő kerékpárutak nyomvonalára melyeket az ÚT 2-1.203:2006 számú műszaki előírás alapján kell elkészíteni.
Ezen útügyi műszaki előírás alkalmazása az önkormányzatok számára a szakminisztérium részéről kiírt pályázatok esetében kötelező!
Az ebben a fejezetben leírt útvonalak mindegyike többször végigjárt, végiggondolt útvonal. Az útvonalakat régóta használjuk, és az utóbbi időben különös tekintettel erre a kerékpárút koncepcióra az útvonalak kipróbálásra kerültek különböző időpontokban és forgalmi viszonyok között. A leírt koncepció határozottan jó és kipróbált megoldás kerékpárosok részére. A jelenlegi kerékpáros forgalmat megfigyelve észrevehető, hogy sokan használják már most is az itt leírt útvonalakat.
Az útvonalakat végig zöld színű kerékpáros útvonalakat jelző táblákkal kell ellátni, melyek az irányokról és a távolságokról tájékoztatnak.
Javaslat: Kerékpársáv az út két oldalán, esetleg buszsáv, melyen a kerékpáros közlekedés is megengedett. A forgalmi sávok csökkentése szükséges.
Burkolat: a Váci út-Óceánárok utca közötti szakaszon rossz minőségű aszfalt burkolat, melyet fel kell újítani mert biztonságos közlekedésre nem alkalmas; az Óceánárok utcától kifelé jó minőségű.
Szélesség: kerékpársáv kialakítására alkalmas az úttest szélessége
Csomóponti kialakítás: A Fóti út kereszteződése kulcsfontosságú kereszteződés, ahol a kerékpársáv elvezetése megoldható. Az Óceánnárok utcánál gond nélkül el lehet vezetni a kerékpársávot. A körforgalomnál fontos átgondolni a biztonságos átvezetés lehetőségeit. A Külső Szilágyi útnál jól látható átvezetést kell biztosítani az azon kialakítandó kerékpársávra.
Forgalmi viszonyok: Aforgalom jelentős, a forgalomcsillapítás egyik nagyon jó eszköze lehet. Különösen nagy problémát fog okozni a Megyeri híd megnyitása.
Az út teljes hosszában a kerékpárforgalom már most is számottevő, különösen hétvégén de egyre jobban hétköznap is.
Javaslat: A Váci úton buszsávot kell kialakítani, mert az autóforgalom miatt beállt buszforgalom nem jelent alternatívát az autóval rendelkezők számára. A Megyeri híd megnyitása után a helyzet tovább fog romlani. A buszsávban a kerékpározást engedélyezni kell.
Javaslat: Az Ugró Gyula utcában kerékpározásra kijelölt útvonal, külön kerékpársáv/út építése nem szükséges. Jelzések elhelyezése szükséges Az Ugró Gyula utca és az Óceánárok utca között kerékpárút és járda kiépítése, és az autós forgalom blokkolása szükséges.
Burkolat: Az Ugró Gyula utcában közepes minőségű, az Ugró Gyula utca és az Óceánárok utca között gyakorlatilag nincs burkolat.
Szélesség: Megfelelő.
Csomóponti kialakítás: Nincs jelentős csomópont.
Forgalmi viszonyok: Aforgalom kicsi.
Javaslat: Egy rövid szakaszon kétoldali kerékpársáv.
Burkolat: Közepes minőségű.
Szélesség: Szélesítésre szükség lehet.
Csomóponti kialakítás: Nincs csomópont.
Forgalmi viszonyok: Aforgalom jelentős.
Javaslat: Kétoldali kerékpársáv.
Burkolat: Nagy részén jó minőségű, az Erdősor utcától a Fóti útig rossz minőségű.
Szélesség: Megfelelő, egyirányúsítás esetén nagyon bőven megfelelő.
Csomóponti kialakítás: „Elsőbbségadás kötelező” táblával védett útvonal.
Forgalmi viszonyok: Aforgalom jelentős.
Látkép a jövőbeni, kerékpárosbarát Baross utcáról
Javaslat: Amennyiben ezek az utcák egyirányúsításra kerülnek, a behajtani tilos táblákat „kivéve kerékpár” kiegészítő jelzésekkel kell ellátni. Más kerékpáros létesítmény kialakítása nem szükséges.
Javaslat: A mindkét oldalról behajtani tilos táblákat „kivéve kerékpár” kiegészítő táblákkal kell ellátni. A fekvőrendőrök helyett egyéb forgalomtechnikai akadályokkal kell megakadályozni a gépkocsik szabálytalan behajtását, melyek a kerékpáros közlekedést sem akadályozzák (elhúzások, kordon).
Forrás: Wolfgang Rauch: Utak a kerékpározáshoz, Budapest, 2001., 46. oldal
A forgalomcsillapítás jó eszköze lehet például a nyitható kordon is, ami mellett a kerékpárosok elférnek. Egy példa erre Münchenből (a képen a kordon éppen nyitva van, amikor zárva van, a két oldalán lehet elmenni kerékpárral):
Javaslat: Kétoldali kerékpársáv.
Burkolat: Nagy részén rossz minőségű, a frissen felújított rész kivételével.
Szélesség: Szűkösen elegendő lehet a kerékpársáv kialakítására.
Csomóponti kialakítás: „Elsőbbségadás kötelező” táblával védett útvonal.
Forgalmi viszonyok: Aforgalom jelentős.
Javaslat: További jelzésekkel, forgalomtechnikai eszközökkel a kerékpárosok elsőbbségének megerősítése.
Javaslat: Sétálóutca.
Burkolat: Részben jó, részben közepes minőségű.
Csomóponti kialakítás: Jobbkezes csomópontok.
Forgalmi viszonyok: Aforgalom nem jelentős.
Javaslat: A metróállomásnál átvezetés megoldása a Berda József utcára. Onnantól a Rózsa utcai kereszteződésig kétoldali kerékpársáv. Ott rávezetés a már meglevő bicikliútra, majd Tó utcán, Klára utcán keresztül kijelölt kerékpáros útvonal a vasúti átjáróig.
Burkolat: Berda József utca, Tél utca rossz minőségű, felújítandó, Tó utca, Klára utca megfelelő
Szélesség: A Berda József utca Aradi utcáig terjedő szakaszán szükséges lehet a meglevő útpálya kiszélésítése, Berda József utca további szakaszán, Tél utcán megfelelő.
Csomóponti kialakítás: A Tél utca – Pozsonyi út kereszteződésben a kétoldali kerékpársáv megfelelő és biztonságos megoldás, a Tél utca – Rózsa utca kereszteződésnél véget ér a kerékpársáv, a meglevő kerékpárutakhoz létrehozott átkelési lehetőséget kell kiegészíteni, a Tó utca – Istvántelki út kereszteződésben útburkolati jellel és figyelmeztető táblával.
Forgalmi viszonyok: A Berda József utca nem bonyolít jelentős forgalmat (a reggeli óráktól eltekintve a Mártírok útja kereszteződésig), a Tél utca komolyabb terhelést a reggeli és délutáni órákban kap, de ez messze nem haladja meg az út átbocsájtó képességét.
Javaslat: Táblával jelzett kerékpáros útvonal az Istvántelki úton, a felüljáró alatt a járdán futó kerékpárút helyett kétoldali kerékpársáv. A vasúti átjárónak mindenképpen meg kell maradnia, sőt kiegészítő kerékpáros átkelő létesítése szükséges.
Burkolat: Az Istvántelki út burkolata jó állapotú, az innentől a vasúti átjáróig terjedő szakasz az Istvántelki út végén levő átkelőhely kivételével – mely felújításra szorul – jó minőségű.
Szélesség: Az Istvántelki út az egy-egy oldali kerékpársáv kialakítására nem elegendő. Az Istvántelki úttól a vasúti átjáróig a meglévő kerékpárúton az oszlopok, fák zavaróak.
Csomóponti kialakítás: Az Istvántelki út két végén figyelmeztető táblák, a vasúti átjárónál levő kereszteződésben figyelmeztető táblák és útburkolati jelek.
Forgalmi viszonyok: Ezek az utak nem bonyolítanak jelentős forgalmat.
Istvántelki út – a fénykép elkészülte óta a járda jobb oldalára piros térkő került, még jobban megzavarva a közlekedőket.
Javaslat: Jelenlegi kerékpárútnál jobb vonalvezetésű út nem alakítható ki, a jelzéseket pótolni kell és a burkolatot sima aszfaltra kell cserélni.
Burkolat: Részben térkő, részben aszfalt.
Szélesség: Helyenként szűk.
Csomóponti kialakítás: Vegyes.
Forgalmi viszonyok: Aforgalom nem jelentős.
Javaslat: Szilágyi utca Rákospalota-Újpest vasútállomásig: egy-egy kerékpársáv az úttest két oldalán, a vasútállomástól az Óceánárok utcáig a meglevő, járdán kijelölt kerékpárút használható, Külső Szilágyi úton végig egy-egy kerékpársáv az úttest két oldalán. A felüljárón kerékpársávnak helyet kellett volna hagyni! A jelenlegi, kerülő megoldás rossz!
Burkolat: Szilágyi utca jó állapotban van. A Fóti úti kereszteződésben a kerékpárút felújítandó! A Szilágyi utca további szakaszán meglevő kerékpársáv megfelelő állapotú. A Külső Szilágyi út burkolata rossz minőségű, felújítása elkerülhetetlen.
Szélesség: A Szilágyi utca szélessége csak a vasúti átjáró és a vasútállomás közötti szakaszon elegendő az egy-egy oldali kerékpársáv kialakítására.
Csomóponti kialakítás: Rákospalota-Újpest vasútállomás előtti csomópont kritikus, ennek jelenlegi kialakítása nem megfelelő! Célszerű lenne a kerékpársávot keresztülvezetni a kereszteződésen, majd Káposztásmegyer felé haladva egy biztonságos átkelő helyet létesíteni a másik oldalon, a járdán futó kerékpársávhoz. A Külső Szilágyi utat elérve a lámpánál átkelőhely és útburkolati jelek felfestése szükséges.
Forgalmi viszonyok: Ez az útvonal a Szilágyi utca vasútállomás és vasúti átjáró közötti szakaszának kivételével jelentős átmenő forgalmat bonyolít a reggeli és a késő délutáni órákban, mely a Külső Szilágyi út jelenlegi kapacitását messze nem haladja meg.
Ez a kereszteződés Újpest egyik legkritikusabb kereszteződése kerékpáros szemmel
Ez a megoldás már bizonyított. A kép Karlsruhe-ban készült.
A Fóti út végéhez érve a kerékpárosok szomorúan tapasztalják, hogy az újonnan épített felüljáró tervezésekor egyáltalán nem gondoltak rájuk, így a Fóti úton a lámpás kereszteződésen kell átkelniük, ahol a járdáról való fel-, lejutást a rossz állapotban levő rámpák rontják. Legalább ezt mindenképpen ki kell javítani.
Külső Szilágyi út
Javaslat: Közös kerékpáros és autós közlekedés.
Burkolat: Jó minőségú.
Szélesség: Nem elegendő kerékpársáv kialakítására.
Csomóponti kialakítás: Jobbkezes csomópontok.
Forgalmi viszonyok: Aforgalom nem jelentős.
Javaslat: Kerékpározásra javasolt útvonal vagy kerékpársáv a jelenleg lezárt úton (régi Megyeri út). Összekötő utak építése szükséges az Íves úttal és a Megyeri úttal.
Burkolat: Közepes minőségű aszfalt burkolat, helyenként kátyúkkal.
Csomóponti kialakítás: Jelenleg nincsenek
Forgalmi viszonyok: Az út jelenleg forgalomtól elzárva.
Javaslat: Kétoldali kerékpársáv az út teljes hosszán
Burkolat: Jó minőségű aszfalt burkolat.
Szélesség: Nagyon széles.
Csomóponti kialakítás: Lámpás, illetve táblával szabályzott csomópontok
Forgalmi viszonyok: A forgalom nem közepes.
Javaslat: Kétoldali kerékpársáv
Burkolat: Macskaköves, jelenleg kerékpározásra alkalmatlan.
Szélesség: Megfelelő.
Forgalmi viszonyok: A forgalom jelentős.
Javaslat: Kétoldali kerékpársáv vagy buszsáv.
Burkolat: Frissen felújított aszfalt.
Szélesség: A legtöbb helyen megfelelő.
Forgalmi viszonyok: A forgalom jelentős.
Javaslat: Kerékpározásra javasolt útvonal.
Burkolat: Jó minőségű aszfalt burkolat.
Szélesség: Megfelelő.
Csomóponti kialakítás: Jobbkezes csomópontok
Forgalmi viszonyok: A forgalom nem jelentős.
Javaslat: Kétoldali kerékpársáv.
Burkolat: Aszfalt.
Szélesség: Megfelelő.
Forgalmi viszonyok: A forgalom jelentős.
Javaslat: Kerékpározásra javasolt útvonal, jelzésekkel ellátva. Fekvő rendőrök átalakítása elhúzásokra vagy mozgatható kordonokra.
Burkolat: jó minőségű aszfalt burkolat, forgalom csillapító bukkanók (fekvőrendőrök) úgy vannak kialakítva, hogy a kerékpárosoknak az úttest szélén elegendő szélességben legyen helyük áthaladni.
Szélesség: megfelelő szélességű, autók csak egyik oldalon parkolhassanak
Csomóponti kialakítás: táblás csomóponti kialakítás elegendő,
Forgalmi viszonyok: Csak helyi forgalom engedélyezett.
Az utcában nem szükséges kerékpárutat építeni, elegendő a kerékpárosok közlekedését támogatni.
Javaslat: Kerékpározásra javasolt útvonal.
Burkolat: Közepes, minőségű aszfalt burkolat.
Csomóponti kialakítás: Általában jobbkezes csomópontok, az út parkolón keresztül vezet.
Forgalmi viszonyok: Nincs jelentős forgalom.
A Lebstück Mária utcában parkolón vezet át az útvonal. Kerékpársáv kialakítása reménytelen, de nem is szükséges a csekély forgalom miatt.
Javaslat: Kerékpározásra javasolt útvonal.
Burkolat: Közepes, helyenként rossz minőségű aszfalt burkolat, melyet helyenként javítani kell.
Csomóponti kialakítás: Általában jobbkezes csomópontok, több helyen elsőbbségadási kötelességgel.
Forgalmi viszonyok: Nincs jelentős forgalom.
Javaslat: A jelenlegi kerékpárút megfelelő, ám az útburkolatot le kell cserélni sima aszfaltra, mert mostani formájában használhatatlan.
Burkolat: Nagyon rossz minőségű.
Szélesség: Helyenként szűk a kerékpárút, de a járda ritkán járt, így nem okoz problémát.
Csomóponti kialakítás: Nincs csomópont.
Forgalmi viszonyok: Forgalomtól független útvonalon vezetve.
A Berlini út burkolata olyan rossz minőségű, hogy normális sebességű közlekedésre használhatatlan.