Hamarosan megkezdődhetnek a káposztásmegyeri vasútállomás megvalósításának előkészületei – értesült az Újpesti Napló. Hosszú évek után végre történik valami, – a polgármester kezdeményezésére – a 2011-es állami költségvetés már biztosítja a projekt megkezdéséhez szükséges forrást.
Az Országgyűlés számvevőszéki és költségvetési bizottsága 2010. december 16-án tárgyalta a 2011-es költségvetéshez benyújtott módosító javaslatokat. Ezek között szerepelt a „Moszkva tér felújításának, a térség tömegközlekedési kapcsolati fejlesztései” fejezet soron 3 milliárd forint. Wintermantel Zsolt, Újpest polgármestere lobbizásának köszönhetően a fejezetbe bekerült a „Káposztásmegyer vasúti és egyéb fővárosi közösségi közlekedési fejlesztésének támogatása” című projekt is. Az erről szóló módosító indítványt Nyikos László (Jobbik), a bizottság elnöke terjesztette be a testület nevében Kövér László házelnöknek. Ekkor ugyanis egyéni módosító indítványokat már nem lehetett beadni. A Parlament december 23-án elfogadta az idei költségvetést, és a számsorok közé az Újpest-Káposztásmegyer közösségi közlekedését jelentősen érintő fejlesztés is bekerült.
Ismert, erről a polgármester már többször nyilatkozott, régi adósságnak tartja a káposztásmegyeri vasútállomás megvalósítását. Wintermantel Zsolt azért is szívügyének tekinti, mert közlekedésmérnöki diplomamunkáját éppen a káposztásmegyeri közösségi közlekedés fejlesztése témakörben írta. A projekt nem csupán egy állomás építését jelenti, hanem egy intermodális csomópont kialakítását, ahol megteremtenék a busz és – reményeik szerint – a 3-as metró összekapcsolódását is a vasúttal. A leendő csomópontban természetesen P+R parkolókat is létesítenének majd.
A határozat a fejlesztéspolitikáért és az önkormányzatokért felelős minisztert felhatalmazza, hogy a 3 milliárdos támogatás felhasználásának részleteiről szerződést kössenek a fővárosi önkormányzattal, a tényleges felhasználás tartalmi elemeiről a főváros dönt.
A fejlesztéshez mindenképpen szükség van a MÁV, a Főváros, a szomszédos XV. kerület, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. és más szervezetek együttműködésére, a sikeres megvalósításnak ez elengedhetetlen feltétele. Mi a magunk részéről megkezdtük az előkészítő munkát – mondta el lapunknak Wintermantel Zsolt polgármester.
Út a célig
A káposztásmegyeri intermodális csomópont megvalósításához több lépcsőn át vezet az út – tudtuk meg az önkormányzat főépítészi irodáján. Első lépésként az ÉPIT Zrt. megbízást ad egy tanulmányterv elkészítésére, amely feltárja a vasútállomáshoz kapcsolódó közúti fejlesztés és az Óceánárok utcai BKV buszvégállomáshoz való kapcsolódás feltételeit is. Jelenleg az ÉPIT Zrt. megbízási szerződésének előkészítése folyik a városháza munkatársainak közreműködésével.
Újpest és a főváros közlekedési rendszertervében egyaránt szerepel a Megyeri út összekötése a Külső Szilágyi úton át Rákospalotával, ahol már korábban megvalósultak a fogadó úthálózat egyes elemei. Káposztásmegyer felöl a vasúti töltés alatt haladó közúti aluljáró építésével oldanák meg a kapcsolatot, míg a felszínen a Budapest–Vác vasútvonal elővárosi vasúti megállója kapna helyet. A főváros eredeti tervei szerint a 14-es villamost a Káposztásmegyerig kiépített 3-as Metró váltja majd ki. Ezért a készülő tervekben komplex módon kell majd kezelni a metró majdani végállomása, az elővárosi vasúti megálló, valamint a ráhordó autóbusz-járatok kapcsolatát, valamint közúti vonzatait.
A tanulmányterv alapján készülhet el a csomópont környezetének szabályozási terve, amelyet szakhatósági egyeztetések követnek. Ezek eredményét előbb a kerületi, majd a fővárosi szabályozási tervbe is bele kell foglalni, a műszaki tervezés ezt követően veheti kezdetét.
Wintermantel Zsolt polgármester azon az állásponton van, hogy minél gyorsabban haladjon a projekt. Így lehetőség nyílik a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által menedzselt Budapest–Vác vasútvonal rekonstrukciós programjához kapcsolódni, amelynek részeként a Rákospalota–Újpest vasútállomás is megújul.