Szemléletformálás és érzékenyítés

  •  
  •  
  •  

Megismerni és megérteni a látássérültek világát. Ez a célja a Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Egyesülete szemléletformáló, érzékenyítő programjainak Újpest óvodáiban és iskoláiban.

 – Tavalyelőtt már sok óvodában jártunk Újpesten, és ez tulajdonképpen annak a projektnek a folytatása. A 2018-as év legnagyobb feladata számunkra, hogy az összes iskolába és óvodába eljussunk az érzékenyítő foglalkozásainkkal. A gyerekek fantasztikusak, érdeklődők és nyitottak. Nincs bennük semmi előítélet – mondja Széles Attiláné, a Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Egyesülete itteni képviselőinek, Újpest Lámpásainak egyik vezetője.

– Nagyon fontos, hogy játékosak és interaktívak legyenek az érzékenyítések. Így jobban le tudjuk őket kötni, és ha élvezik ezeket a foglalkozásokat, akkor meg is maradnak bennük azok az információk, amiket elmondunk nekik – teszi hozzá a Lámpások másik vezetője, Kulman Tiborné.

A szemléletformáló órákon azt az egyszerű, de mégis igen bonyolult helyzetet kell megismertetni és elfogadtatni a gyerekekkel, hogy vannak embertársaik, akik egyáltalán nem, vagy nagyon gyengén látnak.

– Hogy ne csodálkozzanak rá az utcán egy fehérbottal vagy vakvezetőkutyával közlekedő emberre, és tudják, hogy mikor és hogyan kell neki segíteni. Ezeken a foglalkozásokon ezt megtanítjuk nekik. Hogy oda kell menni hozzá, köszönni, és megérinteni a vállát, hogy a nagy zajban tudja, hogy hozzá beszélnek. Fontos, hogy nem kell megharagudni rá, ha nincs szüksége segítségre. És csak akkor segítsünk, ha szívesen tesszük, és van rá időnk, mert abból sem lesz semmi jó, ha kényszerből segítünk – mondják Újpest Lámpásai.

Ennek érdekében ezeken az érzékenyítő foglalkozásokon a gyerekek különböző szituációs játékokban megismerhetik és kipróbálhatják a segítségnyújtás helyes módjait, a fehérbotos közlekedést, a Braille írást, a többi érzékszerv dominánsabb használatát, és aki akarja, azt is, hogy milyen érzés nem látni.

A foglalkozássorozat fő célja, hogy az érzékenyítésen résztvevő gyerekekből a látássérültek világát, helyzetét ismerő és elfogadó, segítőkész és segíteni tudó felnőttek váljanak.