Július 5-től az üzembentartó felel a biztonsági öv használatáért

  •  
  •  
  •  

Július 5-től változnak a szabályok, mivel a jármű üzembentartója vagy a gépkocsi használója lesz felelős azért, hogy az autóban minden utas bekapcsolja a biztonsági övet – beleértve a hátul ülőket is, valamint azt is, hogy a gyermekek életkoruknak és testméretüknek megfelelő biztonsági gyerekülésben utazzanak.

Magyarországon a passzív biztonsági eszközök – különösen a biztonsági öv – használati aránya még mindig elmarad az európai átlagtól. A jogszabály-módosítás célja éppen ezért az, hogy növelje a biztonsági öv használatának arányát, és ezzel közvetve csökkentse a közúti balesetek halálos és súlyos kimenetelét. A rendőrségi adatok szerint a tavalyi évben több mint 204 ezer esetben kellett intézkedni a biztonsági öv használatának elmulasztása miatt.

A 2025. június 19-én megjelent Magyar Közlöny tartalmazza a közúti közlekedésről szóló törvény módosítását, amely a biztonsági öv használatának elmulasztását is objektív felelősségi körbe sorolja. Ez azt jelenti, hogy július 5-től már nem az adott utas, hanem az autó üzembentartója vagy – adott esetben – a jármű vezetője vonható felelősségre, ha a gépjárműben valaki nem használja a biztonsági övet.

Mikor muszáj, mikor nem kell? A biztonsági öv használatának szabályai

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mikor kötelező a biztonsági öv használata, és melyek azok az esetek, amikor a szabály megenged kivételt. Jelenleg minden 18 év feletti utas maga felel azért, hogy bekapcsolja-e a biztonsági övet, ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy az öv használata az autó minden ülésén – elöl és hátul is – kötelező, függetlenül attól, hogy lakott területen belül vagy kívül közlekedünk.

A KRESZ néhány különleges esetben azonban lehetőséget ad arra, hogy az utas vagy a járművezető eltekintsen a biztonsági öv használatától. Nem kötelező bekapcsolni az övet például hátramenetben közlekedő jármű vezetése közben, valamint akkor sem, ha valaki orvosi igazolással rendelkezik arról, hogy egészségügyi okokból nem használhatja. Taxisofőröknek sem kötelező az öv használata, amennyiben utast szállítanak, csakúgy, mint a mentőautók betegellátó terében tartózkodóknak, ha az öv a beteg ellátását akadályozná. Szintén nem kötelező a biztonsági öv használata a lakott területen belül közlekedő menetrend szerinti autóbuszokon, illetve a lakott területen kívüli menetrend szerinti járatokon, amennyiben azok álló utasokat is szállíthatnak.

A VÉDA-kapuk is figyelik az övhasználatot

A biztonsági öv használatának elmulasztását a közutakon elhelyezett VÉDA-kapuk is figyelik. Ezek a korszerű kamerarendszerek eddig is képesek voltak érzékelni, ha egy utas nem volt bekötve, de az új szabályozás értelmében mostantól egyértelműen az üzembentartó vagy a gépjárművezető felelőssége, hogy az autóban mindenki használja a biztonsági övet.

A július 5-én hatályba lépő törvénymódosítás után, ha egy jármű elhalad egy VÉDA-kapu vagy egy mobil VÉDA-rendszer előtt, akkor a rendszám alapján a határozatot és a bírságcsekket az autó üzembentartója kapja meg. Amennyiben az üzembentartó nem ő maga vezette az autót az adott időpontban, lehetősége van arra, hogy megnevezze a tényleges szabályszegőt – azt a személyt, aki nem tartotta be vagy nem tartatta be az övhasználat szabályait az utasokkal. Ebben az esetben a felelősség és a bírság a megnevezett személyt terheli. Ha azonban az üzembentartó nem adja meg, hogy ki vezette a járművet, vagy ki volt a felelős a szabálysértésért, a bírságot neki kell kifizetnie.