A Farkas-erdő kiváló helyszín a természetjárók számára. Különlegessége abban rejlik, hogy ötvözi az erdős és vizes élőhelyeket, így gazdag növény- és állatvilágnak ad otthont. A terület közepén elhelyezkedő mélyedésben nádasok és sásosok találhatók, amelyek számos védett faj számára biztosítanak élőhelyet. Itt fészkel többek között a fokozottan védett füleskuvik, a barna rétihéja, de még a vörösgém is. Az oktatóközpont célja az, hogy mindezt megismertesse a gyermekekkel.
A mindent átható küldetéstudat
Ennek a kezdeményezésnek az élharcosa Dr. Kriskáné Gánóczy Anita, aki már 2008 óta dolgozik az újpesti Homoktövis Környezetvédelmi Oktatóközpontban és akivel éppen egy első osztályosoknak tartott terepséta közben beszélgettünk.
„A gyerekek nagyon kíváncsiak, és rendkívüli módon érdekli őket a természet. Erre a tényre alapozta az oktatóközpontunk azt a kezdeményezést, miszerint minél előbb ismertessük meg a kicsikkel az élővilág csodáit. A Farkas-erdőben az év összes időszakában rendezünk foglalkozásokat az újpesti óvodás- és iskolás korú gyermekek részére, korosztályuknak megfelelő feladatokkal. A piciknél inkább az érzékszerveiket felhasználva, tapasztalati úton szereznek sok-sok ismeretet, a nagyobb korosztályoknál pedig mindig az évfolyamuknak megfelelő kihívásokkal próbáljuk az ismereteiket kiteljesíteni.” – részletezte az a központ vezetője azokat a szerteágazó módszereket, amivel szinte hetente öntik a kis nebulók fejébe a tudást.
A madarak és fák napja alkalmából szervezett terepsétán az első feladat a hat csoportra osztott kisiskolások számára egy erdős kirakó összeállítása volt, amit madárfelismerő feladvány követett. A picik egymás szavába vágva találgatták a madarak neveit, sokuk már egyből beazonosította az állatokat. A sorban ezután következő feladat a fák felismerése volt, amiket levelük és kérgük alapján tudtak a picik beazonosítani. Az elsősök sétáját és a természettel való ismerkedését egy igazán interaktív résszel zárta a foglalkozást vezető Anita. A „bogárnéző” tégelyek kiosztása után a gyerekeknek kellett a megkapott tárgyakba különböző rovarokat, bogarakat gyűjteni, aminek a tetején lévő nagyító óriási méretben mutatta meg az átmenetileg foglyul ejtett kis jószágokat.
Kivétel nélkül minden gyerek halkan és csillogó szemekkel vett részt a feladatok teljesítésében, látszott rajtuk, hogy a foglalkozás, és maga az eredeti kezdeményezés elérte a kívánt célját.
A Szűcs Sándor Általános Iskola pedagógusa, Herczeg-Mbonu Natália kérdésünkre válaszolva elmondta: nagyon büszke arra, hogy a gyerekek könnyedén megbirkóztak a feladatokkal, és ez jól mutatja, hogy az Szűcs István Általános Iskolában, amely ökoiskola, kiemelten fontos a környezeti nevelés. Az első évfolyamon még nincsen környezetismeret óra, de az intézmény pedagógusai folyamatosan keresik a lehetőségeket arra, hogy valamilyen játékos formában a gyerekek megismerjék a természetet. Így jöttek el a madarak és fák napja alkalmából meghirdetett terepsétára a Farkas-erdőbe.
Az iskola első osztályosai a Farkas-erdőben tett kirándulást bizonnyal nem fogják elfelejteni és maguk is belépnek, a természetet, az állatokat óvók egyre bővülő csoportjába.
Mindent egybevetve kijelenthetjük, hogy a Farkas-erdő egy olyan hely kerületünkben, ahol a természet és a város harmonikusan tud együtt élni, és ahol a gyermekek természetszeretetét igencsak meg lehet alapozni. Legyen szó egy nyugodt sétáról, madármegfigyelésről vagy egyszerű pihenésről, ez a védett terület mindenki számára kínál valamit. Fedezd fel Budapest ezen zöld oázisát, és tapasztald meg a természet közelségét a város szívében!