Fekete Tamás alezredest, a BRFK Vízirendészetének
őrsparancsnokát a Duna újpesti szakaszának téli helyzetéről kérdeztük
– Bár keménynek indult, most mégis megenyhült a tél. Könnyebb-e így az önök munkája?
- Annyiból mindenképpen, hogy a Nagy Dunán csak egy három napos zajlás volt még decemberben, és azóta itt, a nyílt vízen nem jelent meg a jég. Viszont az öblözetekben és az állórészeken igen. Igaz, hogy a hajóutakon törik, de ahol nem, ott elég vastagon megmaradt.
– Történt-e baleset az idei télen?
– Szerencsére a mi működési területünkön jéghez köthető baleset eddig még, az idei szezonban nem volt.
– Kik jelentik önöknek a legnagyobb gondot?
– A legnagyobb gondot az jelentené, ha a jég olyan szinten megjelenne, hogy rá lehetne menni, de még nem volna biztonságos. Tudni kell azt, hogy a folyóvizek jegére egyáltalán nem szabad rámenni, míg a tavakéra – ha megfelelő vastagságú – igen. Bár az Újpesti-öböl állóvízként ismert, mégis folyónak számít, hiszen ugyanúgy viselkedik a vízmozgás tekintetében, mint az élővíz. Ezért ugyanúgy tilos a jegére menni, mint bármelyik folyóvízére.
– Aki szeretne kijönni a partra sétálni, horgászni, mire figyeljen?
– Leginkább arra, hogy a part menti kövek rettenetesen csúszósak tudnak lenni, hiszen a hullámok időnként kicsapnak, és ez a víz nagyon gyorsan meg is fagy. Így nagyon könnyű belecsúszni a vízbe még olyan helyen is, ahol egyébként nem számít rá az ember.
– Megfelelő az őrs létszáma?
– Ha többen lennénk, biztosan jobb lenne, de megpróbáljuk folyamatosan ellenőrzés alatt tartani a területünket.
– Mekkora most a hajóforgalom?
– Télen kicsit gyérebb, kevesebb a személyhajó, viszont teherhajó elég sok van, hiszen ez mégiscsak egy nemzetközi vízi út. Ahogy enyhül az idő, márciustól október végéig ismét megnő majd elsősorban a kabinos személyhajó-forgalom, amely nem csekély mennyiségű. Őket is, mint a többi hajót, vízirendészetileg nekünk kell folyamatosan ellenőrizni, csakúgy, mint a szárazföldön a közlekedésrendész kollégáknak az autókat.
(UKTV)