
Az első kép 1910 körül készült. A kiegyezés után rohamosan terjeszkedő főváros vízellátására, a Parlament helyén működő, Duna-vizet használó ideiglenes vízmű kiváltására az 1880-as években indult meg a káposztásmegyeri Duna-parton, a Palotai-szigeten, illetve a Szentendrei-szigeten létesített kutakkal történő
vízellátás tervezése.
A megvalósítást 1893-ban kezdték négy kút és a szivattyúház üzembe helyezésével. A II. építési szakasz 1894-ben, a III. 1895/96-ban zajlott.
A Szentendrei-szigeten 1897-től kezdték meg a kutak létesítését a Duna alatti vezetékkel. A Váci úti főtelepen nagy parkban helyezkednek el az impozáns üzemi és lakóépületek. Márványtáblákon emlékeznek meg arról, hogy az első gépház 1896-ban, a második 1903-ban készült el. A gépházakba gőzgépek kerültek, mert úgy tűnik, nem találták elég megbízhatónak az akkor már létező villamos rendszereket. A kortársak véleménye szerint Európa egyik legkorszerűbbés legszebb vízműve épült itt fel. Ez az üzemelési mód az 1930-as évekig maradt fenn.
A Vízmű területét eredetileg léckerítés határolta el a Váci úttól, amelyet 1905-ben vasbeton szerkezetű díszes kerítésre cseréltek, Váci úti felén oroszlánfejes ivókutat és kútfülkét alakítottak ki. A telep délkeleti sarkán lévő kapun át érkezett a Vízmű szénszállítmánya az 1904-ben átadott iparvágányon keresztül.
Jelenleg is működik, ipari műemlék. A Váci úton erre 1900 végétől járt villamosvasút, 1950-ig egyeduralkodó volt a vasúti hídtól induló 87-es, majd az 50-es évektől a Marx (ma: Nyugati) térről járó 3-as is jellegzetessé vált.
Utolsóként 1985-ben a Rákospalota és a Megyeri csárda közötti 10-es villamos haladt el a Vízmű területe mellett.
B. K.
A rovat tanácsadó-szakértői: Szöllősy Marianne és Krizsán Sándor helytörténész. Felvételek: Újpesti Helytörténeti Gyűjtemény és Várai Mihály