Újpesti Önkormányzati Rendészet

  •  
  •  
  •  

Április elsejétől az Újpesti Közterület-felügyelet új neve Újpesti Önkormányzati Rendészet lett. A névváltozásról és a feladatkörökről Cserna Sándor osztályvezetővel és Mohai Zoltán osztályvezető-helyettessel beszélgettünk.

Mikor jött létre az Újpesti Közterület-felügyelet és miért volt szükség erre a névváltoztatásra?

Cserna Sándor: Az Újpesti Közterület-felügyelet 2009. május 15-étől létezik. Az Önkormányzat Városüzemeltetési Főosztályán belül, önálló szervezetei egységként működött a felügyelete, egészen 2017. április elsejéig. Ekkor került sor erre a névváltoztatásra. Egy 2013-ban hatályba lépett törvény adott lehetőséget az önkormányzatok képviselő-testületeinek, hogy egy önálló rendészeti szervet hozzanak létre. Különböző működési formák vannak. Újpesten továbbra is az Önkormányzat szervezeti egységében, a Városüzemeltetési Főosztályon belül működik a rendészeti osztály. Úgy gondolom, hogy a névváltoztatásra a feladatkörök pontos meghatározása miatt volt szükség. Nagyon sok fogalmi zavar keletkezett a közterület-felügyelet elnevezésből. Az újpesti lakosok közül sokan azt gondolták, hogy a közterület-felügyelők felelnek a közterületek tisztaságáért is. Ezért kollégámmal és helyettesemmel, Mohai Zoltánnal javaslatot tettünk, hogy a közterület-felügyelet neve ezentúl Újpesti Önkormányzati Rendészet legyen.
Mik tartoznak a rendészeti osztály feladatkörébe, illetve a névváltoztatással bővültek-e a feladatok? 
Mohai Zoltán: Az alapvető feladataink nem változtak meg. A rendészeti feladatokat ellátó személyek azonban plusz jogosultságokat kaptak. A legfontosabb, hogy ezzel a törvénymódosítással a közterület- felügyelő már rendészeti feladatokat ellátó hivatalos személy lett. A hangsúly a hivatalos személy besoroláson van. A törvénymódosítással az alapfeladatok megmaradtak.  A közterület jogszerű használatának ellenőrzése, illetve a jogellenes cselekmények megelőzése, megszűntetése maradt a közterület-felügyelők elsődleges feladata. Azt kell kiemelni, hogy az intézkedések kapcsán a kényszerítőeszközök alkalmazásában bővült a felügyelők jogköre. Rendőrbot, szolgálati kutya és a bilincs is rendelkezésükre áll. Ezek érintik a rendészet dolgozóinak képesítéseit is, ezért, aki 2012 előtt szerzett képesítést, annak újra vizsgáznia kell.

Korábban említették, hogy a névváltoztatásra a fogalomzavar elkerülése miatt volt a legnagyobb szükség. Mik azok a feladatok, amelyekről a lakosok eddig úgy gondolták, hogy a „közteresek” feladata, pedig valójában nem? 

Cserna Sándor: Ahogy már mondta, többször szembesültünk vele, hogy a lakosok úgy vélik, hogy a közterületek tisztántartása a közterület-felügyelők feladata, de ez nem így van. A névváltoztatás a feladatkör pontosítására nagyon alkalmas, hiszen ez a szervezet alapjában véve rendészeti feladatokat lát el. Elsődleges feladatunk az önkormányzati tulajdon védelme, a közterületek, közparkok rendjének biztosítása, illetve a közterületen elkövetett jogsértések megakadályozása, szankcionálása.

Hamarosan elkezdődik a rendezvényszezon, ami a rendészeti osztály dolgozóinak is plusz feladatokat jelent. Milyen előkészületek zajlanak? 

Cserna Sándor: Részt veszünk a rendezvények szervezéséről szóló megbeszéléseken, illetve nagytakarítást végeztünk a saját házunk táján. Rendbe raktuk a gépjárműveinket, motorkerékpárjainkat, illetve ellenőriztük, hogy megvannak-e az út és területelzárásra alkalmas bójáink, eszközeink, kordonszalagjaink. Ezen felül minden hónapban van egy olyan megbeszélésünk, amin a felügyelet minden tagja részt vesz, megbeszéljük és kiosztjuk a soron következő rendezvénnyel, rendezvényekkel kapcsolatos feladatokat. 
DV.