Válasszuk a biztonságos közlekedést, válasszuk a téli gumit!

  •  
  •  
  •  

A téli gumi kapcsán az egyik leggyakoribb tévhit az, hogy csak és kizárólag akkor van szükség rá, amennyiben odakint esik a hó és havasak az utak, de messze nem ez az egyetlen ilyen hiányosság, amely az emberek többségének tudását a téli abroncsok kapcsán jellemzi.

Sokan azonban sajnálatos módon már csak akkor döbbennek rá minderre, amikor nyári gumival a teljesen száraz utakon egy kanyarban vagy egy hirtelen fékezéskor olyannyira megcsúsznak, hogy azzal kis híján balesetet okoznak, lévén a nyári abroncsokat úgy tervezték, hogy 7 Celsius fok alatt már olyannyira megkeményednek, hogy elveszíthetik tapadásukat.

Mennyire veszélyes téli gumi nélkül közlekedni?
Amennyiben személyautónk téli gumi helyett nyári abronccsal van felszerelve a hidegebb időszakokban, az autó féktávolsága akár több méterrel is megnövekedhet, ezáltal potenciális veszélyforrássá válhat a hétköznapi forgalomban. A felmérések szerint egy hidegebb időszakban nyári abroncson közlekedő személyautónak elegendő mindössze 50 km/h-val közlekednie ahhoz, hogy csúszós útszakaszon akár négyszeresére növekedjen a féktávolsága, ami igazán jelentős mennyiségnek tekinthető. Természetesen nem csak a megcsúszás miatt fontos mindez, hanem azért is, mert a téli gumikat rendszerint olyan alapanyagokból alkotják meg, amelyek sokkal ellenállóbbak a téli időjárással szemben, illetve a jégoldó, illetve egyéb útra szórt vegyszerekkel ellen, míg a nyáriak nem, ezáltal ezek sokkal gyorsabban kopnak is ebben az időszakban. Mindez egyébiránt tartósan 7 Celsius fok alatti hőmérsékleten lép érvénybe, ezáltal amennyiben reggelente, vagy éjszakánként már jóval ez alá apad odakint az idő, ne habozzunk a gumicserével.

A téli gumik sajátosságai
A téli gumik rendszerint sokkal lágyabb keverékkel rendelkeznek, mint nyári társaik, mindezen túl pedig eltérő mintázattal is rendelkeznek annak érdekében, hogy egyrészt ne keményedjenek fel a leghidegebb időszakban, mindeközben pedig latyakos és havas úton is jó tapadást garantáljanak. Fontos, hogy az ilyen abroncsokba a téli időszakban legalább 0,1 bárral nagyobb nyomást tegyünk, de lényeges odafigyelni a gumik profilmélységére is. Habár a jogszabály szerint ennek a minimuma 1,6 milliméter, azonban a gyakorlatban ez már olyan, mintha teljesen sima abroncson haladnánk. Éppen ezért a szakértők is azt tanácsolják, hogy a téli abroncsok profilmélysége 3,5-4 milliméternél soha ne legyen kisebb, amit egyébiránt külföldön nagyon sok közlekedési hatóság komolyan is vesz, illetve néhol figyelmeztetnek, büntetnek is miatta.

Erre ügyeljünk téli gumi vásárlásakor
· Mindig olyan méretű téli gumit vásároljunk autónkhoz, ami illeszkedik a meglévő abroncshoz, illetve még a kerékjáratban elfér.

· A választott téli abroncson mindig legyen hópehely szimbólum, ami azt jelenti, hogy a gumi tökéletes a téli, havas és jeges utakra is. Az M+S jelzés a közhiedelemmel ellentétben nem elég, és sok országban el sem fogadják!

· Eszünkbe se jusson kizárólag a hajtott tengelyen lecserélni a nyári abroncsokat téli gumira, mert ez önmagában semmire sem elegendő. A téli közlekedés csak akkor lesz biztosított, ha mind a négy kerékre megfelelő abroncs kerül!

· Kerüljük a túl olcsó, névtelen és használt abroncsokat! Sokan külföldről hoznak be 80-90 százalékos téli gumikat, amikkel a legnagyobb probléma az, hogy nem lehet nyomon követni a múltjukat, így nem kizárt, hogy például karambolos autón voltak, és olyan sérüléseket szenvedtek, amelyek szabad szemmel nem vehetők észre, de a közlekedés biztonságát drasztikusan csökkenthetik.