A Budapesti Rendőr-főkapitányság Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság vízi járőrei csak ebben a szezonban 20 alkalommal hajtottak végre sikeres vízből mentést.
A tragédiákat legtöbbször a hajózás, illetve a szabadvizekben való gondatlanság, figyelmetlenség és a felelőtlen magatartás okozza. Újpest partszakaszán nincs kijelölt fürdőhely, az Újpesti vasúti híd lábánál levő közkedvelt kirándulóhelyen az örvénylések és az erős sodrás miatt különösen veszélyes a folyó!
Az érvényes jogszabályok szerint a magyarországi élő vizekben, ahol nincs tiltó rendelkezés, saját felelősségre mindenki fürödhet. Dr. Fülöp Tibor alezredes, a BRFK Dunai Vizirendészeti Rendőrkapitányság Viziközlekedési Osztályának vezetője elmondta, hol tilos fürdeni a Dunában:
- hajóútban,
- hajóutat és hajózási akadályt jelző bóják, nagyhajók, úszó munkagépek és fürdés célját nem szolgáló úszóművek 100 m-es körzetében,
- vízlépcsők és vízimunkák 300 m-es, hidak, vízkivételi művek, egyéb vízi műtárgyak, komp és révátkelőhelyek 100 m-es körzetében,
- kikötők, kompátkelők, úszóműves kikötőhelyek, úszóműállások, hajóhidak, veszteglőhelyek, vízisportpályák, vízi repülőterek és hajókiemelő berendezések területén és 100 méteres körzetében,
- egészségre ártalmas vizekben, kijelölt fürdőhelyek kivételével a határvizekben és a városok belterületén lévő szabadvizekben,
- lakott települések partszakaszán, illetve a Duna szélességéhez viszonyítva a parttól 500 m-nél nagyobb távolságra,
- éjszaka és korlátozott látási viszonyok között kivéve, ha a vízfelület megvilágított és legfeljebb a mélyvíz határáig,
- ahol a tiltó tábla jelzi.
A leggyakoribb vízi közlekedési baleseti okok:
- vízi közlekedési szabályok nem ismerete, vagy nem megfelelő alkalmazása,
- gyakorlati jártasság hiánya, vagy a hajózási manőver helytelen megválasztása,
- a szükséges és elvárható úszáskészség hiánya,
- a kötelező felszerelések hiánya,
- mentőfelszerelések használatának elmulasztása,
- fürdésre vonatkozó írott és íratlan szabályok figyelmen kívül hagyása.