200 millióból „teszi naggyá” a Kárpát-medencét az Alapjogokért Központ

, , , , , ,
  •  
  •  
  •  

A kormányközeli Alapjogokért Központ még augusztusban indított egy elég nehezen értelmezhető kommunikációs kampányt „Igazság, erő, felemelkedés – Együtt tesszük naggyá a Kárpát-medencét”. A projekt a Rogán Antalhoz tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal égisze alatt, a KESMA elnöke által vezetett Jogállam és Igazság Nonprofit Kft. megrendelésére, a „kék plakátos” Balásy Gyula cégei kivitelezésében futott. Az Átlátszó összeállítása szerint a K-Monitor azt is kiderítette, hogy mennyiért.

A „Hegymenet” munkacímet viselő projekt fő eleme volt az a 3 perces kisfilm, amely a magyarság több mint ezer éves történelmének meghatározó eseményeit dolgozta fel. A kisfilmhez média-megjelenést és egy honlapot is terveztek.

Az Alapjogokért Központ szeptember óta nem nagyon akart válaszolni arra, hogy mennyit költöttek a videó elkészítésére. Egy iparági forrás viszont a HVG-nek azt nyilatkozta, hogy nagyjából 150 millió forintba kerülhetett. Nem sokat tévedett:

a szerződés szerint nettó 196 millió forint volt a felhasználható összeg.

A megrendelő mögött a Szánthó Miklós vezette Jogállam és Igazság Nonprofit Kft. áll, a nyertes kivitelezők pedig Balásy Gyula cégei, a New Land Média Kft. és Lounge Desing Kft. voltak.

A szerződés szerint a kommunikáció célcsoportjai „a magyar társadalom egésze, különös tekintettel a gyermekektől az idősekig, a városi és vidéki lakosság, valamint a magyar történelem és a magyar nemzet sorsa iránt érdeklődő közönség”.

Szánthó Miklós a Klubrádiónak korábban azt mondta, a kampány nem militáns, hanem szemléletformáló, a videónak pedig pozitív és szerethető üzenete van. Mégpedig az, hogy “a múlt viszontagságain felülemelkedve össze kell fogniuk a Kárpát-medence népeinek, hogy újra naggyá tegyék magukat”.

A K-Monitor rámutatott: a kampányt a Rogán Antal alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) az állami szervek kampányaival közös eljárásban közbeszereztette – „nyilván azért, mert közpénzből készült” – fogalmaz a szervezet. A nyertes kivitelező pedig – egy versenykorlátozó keretszerződés miatt – csak ugyanaz a két cég lehetett, amely az összes állami kampányt szállítja a kék plakátoktól az országimázsig.

A K-Montitor azt is hangsúlyozta, hogy NKOH-t a költségcsökkentés jelszavával hozták létre, honlapjukon azt írják magukról: céljuk, hogy „a Kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozó költségvetési szervek (…) olyan kommunikációs tevékenységet végezzenek, amely összhangban áll a kormányzati kommunikációs célokkal”.

Ez viszont annak beismerésének is tekinthető, hogy az Alapjogokért Központ a Kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozik.

A szervezet saját megfogalmazása szerint „az Alapjogokért Központ budapesti székhelyű, 2013 óta működő jogi elemző- és kutatóintézet”, ami a nemzeti identitást, a keresztény hagyományokat és a szuverenitást akarja megőrizni, illetve valamiféle ellenpólust képez a politikai korrektséggel szemben.

Állítólag eltökélt céljuk még a tehetséggondozás is, ám ebből az egészből egyelőre leginkább egy indokolatlan, méregdrága kommunikációs blöff látszik, amiről rendkívül nehéz megmondani, hogy a megbízott kivitelezőkön kívül kinek és mivel is használt tulajdonképpen.