A Váci úti sínek

  •  
  •  
  •  

Újpesti séta című rovatunkban arra vállalkozunk, hogy hétköznapi sétáinkat különlegessé tesszük. A megszokott útvonalakról letérve, jobban megismerjük, és jobban bemutatjuk Újpestet az érdeklődőknek.

(A képen sétánk kiindulópontja még a villamosos időkben)

Újpest kötöttpályás közlekedésének komoly múltja van. Történetét a Közlekedési Múzeum és a Neogrády László Helytörténeti Gyujtemény közös kiállítása mutatta be a Városháza pincéjében a lóvasúttól egészen a mai villamosig. E tárlat kapcsán, egy villamosbarát honlapját segítségül hívva kezdtük el végigjárni azokat az utcákat-tereket, ahol ma már nem jár villamos.

Kiindulópontunk ismét a Váci és az Árpád út találkozása, azonban most nem Újpest „foutcáján”, hanem a külso Váci út nevet viselo szakasz felé indulunk tovább. Itt, a múlt század nyolcvanas évei közepéig, nem csupán villamosok közlekedtek a síneken, látképileg és infrastruktúra szempontjából is a Váci út sokkal inkább ipar-, mint lakóterület volt.

A vágányok a József Attila utca sarkánál, a mai Andrettinél „húzódtak” az út két szélére. Kicsivel késobb ismét egy meroleges utcához érkezünk: a Károlyi István utcába bepillantva sok olvasónknak eszébe juthat a 8-as villamos, ami helyett ma a 147-es busz közlekedik.

A Zsilip utca vonalában volt az „Aranyköz”, a Váci útnak itt volt kapcsolata a már előbb említett 8-assal, pontosabban a Baross utcát és a Népszigetet összekötő iparvágányokkal. A kereszteződés elnevezése persze nem hivatalos földrajzi név, azonban a korabeli források szerint egy biztos: fokozatosan csökkentve bár, de egészen a nyolcvanas évek elejéig volt errefelé teherforgalom.

Néhány tíz méterrel odébb az „Izzóval” szemközti Vízművek bejárata is emblematikus helyszín, amelyet „Újpest akkor és most” rovatunkban bemutattunk már az olvasóknak.

A ma is működő lámpagyár után megszűnik a Váci út iparváros jellege, a sínek a Vízművek oldalán haladnak, majd elérik a Fóti utat. A 3-as villamos végállomása ebben a Fóti úti hurokban volt, de a fel- és leszállás még a Fóti út betorkollása elott zajlott.

Az 1954-ben épített hurok végállomásként szolgált. Eddig járt a 3-as és a 10A, a teljes hosszon közlekedő, sokak által szeretett, és talán máig hiányolt 10-es az innen már egyvágányú szakaszon haladt tovább. Ezt a mai olvasó számára is érdekes Fóti úti fordulóhurkot, és a „hátramaradó” megállókat következő sétánkon járjuk be.

MOA