A Pest Megyei Kormányhivatal legújabb terve, hogy árvízvédelmi-rendszert építsen a Hajógyári-szigetre, ami azonban komolyabb károkat okozna a területen, mint akármilyen árvíz – derül ki a Népszava beszámolójából.
A vízügyi beruházás tervezői a lap értesülései szerint eleve azzal kalkuláltak, hogy komoly lakossági ellenállást válthat ki a projekt.
Ami nem is annyira meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy
a megvalósításhoz akár 1000 darab fát is kivághatnak (ez a szigeten található 15,3 hektár ligeterdő csaknem ötöde), valamint az árvízvédelmi rendszer 9 centiméterrel megemelné a vízszintet a Duna óbudai mellékágában, ami visszatorlódhatna a Megyeri hídig, ahol állékonysági problémákhoz vezethet.
Naná, hogy egy újabb sportkomplexum áll a háttérben
A Népszava emlékeztet, hogy a projekt már a sokadik, és nem is feltétlenül a leghajmeresztőbb ötlet az értékes, állami, önkormányzati és magántulajdonban lévő terület hasznosítására. Eddig azonban a kaszinóvárosok, Hadrianus palotájának visszaépítése és az egyéb kezdeményezések mind elvéreztek, egyedül a Sziget Fesztivál tartja magát rendületlenül a Hajógyárin.
A kormány azonban most a szigetre is rátenné a kezét, és hogyan máshogy, mint egy sportberuházás örve alatt:
három éve határoztak ugyanis a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémia létrehozásáról a sziget déli részének Pest felőli szarván.
A beruházás előkészítésére 628 millió forintot biztosítottak, a feladatot az Országos Vízügyi Főigazgatóság kapta, amely a nyíregyházi Viziterv Environ Kft.-t bízta meg a tervezéssel. Az engedélyek beszerzésére szeptember 30-ig kaptak határidőt, augusztusban viszont tartanak még egy közmeghallgatást az ügyben a Békásmegyeri Közösségi Házban.
Az árvízvédelmi létesítményre öt lehetséges megvalósítási változat készült, ebből az első négy javaslat hibridjéből kialakult ötödik lehet a legjobb. A differenciált árvízvédelmi megoldás szerint a sziget északi részén földgát épülne mobilelem fogadására alkalmas résfallal. A déli területen, az Árpád hídhoz közelebbi részen a Hadrianus palota, a meglévő épületek és a tervezett kajak-kenu központ körül parapetfalas védművet, mobilgátat húznának fel. Az északi és a déli terület közé szintén kerülne egy földgát. A sportakadémia és környezetének területét pedig teljes egészében feltöltenék földdel a mértékadó árvízszintig.
A dokumentáció szerint a tulajdoni kérdéseket adás-vétellel, kisajátítással és tulajdonosi hozzájárulással rendeznék, mivel javarészt önkormányzati és állami ingatlanok találhatók a területen. Az önkormányzatok „előreláthatólag térítésmentesen” engedik majd át a gáthoz szükséges területeket, amelyek vagyonkezelői joga a tervek szerint a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatósághoz kerül. A gát építése az előzetes becslések szerint 12,2-17,65 milliárd forintba kerülhet.
Karácsony megvédi a Hajógyárit
Budapest főpolgármestere a közösségi médiában reagált a beruházásról szóló sajtóhírekre. Mint fogalmazott:
„A Városliget, a Római-part és ferencvárosi kiserdő után újabb fővárosi zöldterületet kell megvédenünk az átgondolatlan pusztítástól. Meg fogjuk védeni a Hajógyári-sziget zöldjét Kiss László polgármesterrel közösen.”
Hangsúlyozta: egy 1000 fa kivágásával és „a zöldfelület megcsonkolásával” járó beruházáshoz
„sem a főváros, sem a kerület polgármestere nem járul hozzá”.
Karácsony Gergely bejegyzésében leszögezte:
„A Hajógyári-szigeten a közpark fővárosi tulajdon, van tulajdona a III. kerületi önkormányzatnak, az államnak és magánszemélyeknek is. Bármilyen beruházás csakis az érintettek bevonásával történhet, és mi a zöldfelület megóvását tartjuk szem előtt. A Hajógyári szigeten semmiféle beruházás nem járhat a zöldfelület indokolatlan pusztításával. És pont.”