A BKV-s dolgozókat összefogó szakszervezet a buszvezetők mögötti helyek elrekesztését, a sofőrök fizikai elkülönítését kéri a közlekedési vállalattól – írja a Magyar Narancs. Az ok elsősorban az, hogy a kötelező maszkviselés előírása miatt vannak utasok, akik a buszvezetőkön vezetik le a dühüket.
A lap megszólaltat egy sofőrt is, aki részese volt egy ilyen incidensnek, amelyről felvétel is készült. „Elég volt. Vagy legyen minden buszon egy őr, ellenőr, bárki, de a munkám így ebben a formában biztonságosan végezni nem lehet, nem tudom. Semmilyen eszköz, semmilyen jogom, jogunk ahhoz, hogy megvédjük magunkat. Egy ilyen eset után, ami sajnos kezd mindennapossá válni, vezessük biztonságosan, legyünk türelmesek és udvariasak az utasokkal”.
Elmondása szerint egyre jobban szaporodnak a hasonló esetek, a BKV szerint ugyanakkor a járművezetők mostanában napi szinten számolnak be „maszkviseléséhez köthető apróbb szóváltásokról”, de „havonta csupán néhány esetben kerülnek intézkedést igénylő konfliktushelyzetbe az utasokkal, illetve másik gépjármű vezetőjével”. Augusztusban és szeptemberben összesen négy alkalommal történt intézkedést igénylő konfliktus, és egyik sem maszkviselés kérdése miatt, tették hozzá.
A BKV válaszában hozzátette, hogy „veszélyhelyzet esetén a járművezetők a rendelkezésre álló zártláncú rádión kérhetnek segítséget a diszpécsertől, de a kialakuló, kialakult feszültségek feloldása sok esetben az utastársak közreműködésével is megoldható.” A közlekedési vállalat szerint a megoldást gyorsítja, ha rendőrök érkeznek a helyszínre, és a hatóság értesítésében az utasok is segíthetnek.
Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke arról beszélt a lapnak, hogy egyre gyakoribb a verbális támadás a járművezetők ellen. Mint elmondta, kollégái munkája pszichikailag megterhelőbb lett az elmúlt hónapokban, miközben járműveik állapota egyre rosszabb, így azzal is meg kell küzdeniük, szerelőkből pedig nincs elég. Épp ezért a járvány idején átmeneti megoldásként szeretnék visszaállítani a sofőrök elkülönítését.
„Érdekképviseletünk továbbra is azt támogatja, hogy az első ajtós felszállást szüneteltessék, a sofőrök mögötti részt fizikailag lezárják, ahogy tavasszal történt, hiszen a jegyértékesítés nem kötelező a sofőrök számára” – mondta el a Magyar Narancsnak.
A lap arról is megkérdezte a BKV-t, hány munkatársuk fertőződött meg. Szeptember közepén 10 fő volt koronavírusos, két hete pedig már 21 fertőzöttet tartottak nyilván.