A Nagykörút újratervezésének egyik első lépéseként online kérdőívben kérdeztük a budapestieket a Nagykörút jelenlegi helyzetéről, hogy az itt közlekedő, lakó vagy épp bevásárló emberek miért szeretik a Nagykörutat, milyen problémákat látnak, illetve milyen jövőképet képzelnek el a körútnak. Több mint 4200-an mondták el a véleményüket a kérdőív kitöltésével, ami október 27. és november 11. között volt elérhető – áll a Főpolgármesteri Hivatal közleményében.
Dugók, zaj, kosz, kevés zöldfelület, rossz levegő
Az eredmények szerint a legtöbb probléma a közlekedésből eredő zaj- és légszennyezésből, másrészt a közterületek, épületek és üzletek elhanyagolt, rendezetlen állapotából ered. A válaszok alapján a legfontosabbnak ítélt problémák a következők:
- Sok a torlódás, zsúfoltak az utak: 90%
- A közterületek piszkosak, sok a szemét, büdös van: 88%
- A fák rossz állapotban vannak, kevés a növény: 84%
- Rossz a levegő, nagy a zaj az autók miatt: 82%
- Az épületek rossz műszaki állapotban vannak, a homlokzatok koszosak, balesetveszélyesek: 81%
- A kirakatok rendezetlenek, koszosak, mindent elborítanak a reklámok, óriásplakátok: 79%
A felmérésből kiderül, hogy a Nagykörút legnagyobb vonzerejét még akkor is a hangulat és a szép épületek jelentik, ha azok mára sokat veszítettek eredeti fényükből.
Ez a pozitív megítélés azonban éles kontrasztban áll azzal, hogy a Nagykörút jelen állapotában nem alkalmas a kikapcsolódásra, amihez szükség van az itteni üzletek, szolgáltatások újrapozícionálására is.
A többség egyetért: élhető Nagykörút kell
“Az első kérdőív célja egy átfogó jövőkép meghatározása volt, ami kijelöli azt az irányt, melyet a továbbiakban a Főváros a kerületekkel együttműködve a Nagykörút komplex megújításának tervezésekor képviselni szeretne”
– áll a közleményben.
A megfogalmazott alternatívák közül 82 százalékos támogatottságot kapott az a koncepció, amely szerint a Nagykörútnak
a közterületek megújításával és újraosztásával, több zöldfelülettel és pihenőhellyel kell megfelelő lakókörnyezetet biztosítania a budapestiek számára.
A válaszadók 80 százalékban értettek egyet azzal a céllal, hogy a Nagykörút egy összetett közlekedési tengely legyen, ahol a közösségi közlekedés, a gyalogos és kerékpáros közlekedés is fontos az autók mellett.
70 százalék pedig egyértelműen elutasította azt a jövőképet, mely szerint a Nagykörútnak elsősorban autós közúti főútvonalnak kell lennie. Ezt még a főleg autóval közlekedő válaszadók majdnem 60 százaléka is így gondolta.
Később is beleszólhatunk
A Főpolgármesteri Hivatal közleménye hangsúlyozza, hogy a Nagykörút jövőjében továbbra is jelentős szerepet játszik majd a közösségi tervezés és az online kérdőíves forma.
A Nagykörút fejlesztésével kapcsolatos aktualitásokról egy tematikus oldalon és a közösségi médiából értesülhetnek a budapestiek.