November 11-én kora reggel a Fővárosi Tűzoltóság munkatársait Káposztásmegyer II-re riasztották, ahol egy többszintes társasház garázsában füstölni kezdett egy töltés alatt lévő elektromos autó akkumulátora. A tűzoltók gyorsan megfékezték a mérgező füstöt, a lakók alig másfél órával később már visszatérhettek otthonaikba. Szabó Árpád tűzoltó századost, a Fővárosi Katasztrófavédelem munkatársát kérdeztük, mire kell ügyelnie az elektromos autó tulajdonosoknak és mennyire gyakoriak a hasonló esetek.
Tűzoltó szemszögből három, elektromos- és hibridautókban használt akkumulátortípust különböztetünk meg – magyarázza a tűzoltó százados. A legöregebb járművekben található sima lítiumionos akkumulátorok, ha külső behatás, sérülés következtében levegővel érintkeznek, kigyulladnak, az eggyel újabb, lítium-vas-foszfát akkumulátorok ezzel szemben már csak füstölnek és melegednek, nem keletkeznek lángok. A legújabb, ún. Blade akkumulátorok szuperbiztonságosak, levegővel való érintkezés esetén semmilyen probléma nem adódik.
A káposztásmegyeri esetnél nem történt külső behatás, sérülés, az akkumulátor valószínűleg elektromos meghibásodás miatt kezdett füstölni, talán a túltöltés szabályozó nem kapcsolt be. Lánggal égés nem történt, kizárólag füst keletkezett. Egy ehhez hasonló baleset elkerülése sajnos lehetetlen, hiszen senki sem látja előre a meghibásodást. Ugyanakkor rendkívül ritka, hogy elektromos autók lángra kapjanak vagy füstölni kezdjenek, a fővárosban a mostani volt az első ilyen eset és országszerte sem történt eddig tíznél több.
Baleset vagy tűz esetén egy elektromos jármű sofőrjének feladatai ugyanazok, mint a hagyományos, belső égésű motoros autók esetében. Szabó Árpád szerint a legfontosabb, amit tehetünk, ha az autónk – legyen szó hagyományos vagy elektromos járműről – füstölni vagy égni kezd, hogy azonnal megállunk és elhagyjuk a járművet. Sokan megszokásból parkolóhelyet keresnek, beállnak két másik autó közé, ezzel azonban csak a tűzesetet súlyosbítják; mire a tűzoltók megérkeznek, a lángok átterjedhetnek a többi járműre vagy a környező épületekre is. Az autópályán természetesen ne álljunk meg keresztben, mert akkor elütnek, de minden más esetben fokozottan figyeljünk oda, hogy azonnal leparkoljunk, majd kiszálljunk, lehetőleg minél távolabb bármilyen éghető dologtól.
Abban az esetben, ha egy garázsban vagy társasház melletti parkolóhelyen keletkezik a tűz, fontos, hogy a lakók, amikor elhagyják otthonaikat, magukkal vigyék az autókulcsaikat. A tűzoltók megkeresik a tulajdonosokat, elkérik a kulcsokat, majd kiállnak a járművekkel a garázsból, parkolóból, így a kigyulladt vagy füstölő autón kívül más autókban nem keletkezik kár.
Az elektromos- és hibridautók egyre nagyobb elterjedése és a járművek öregedése (ma már egyre több tízévesnél is idősebb elektromos autó van forgalomban) miatt a közeljövőben várhatóan emelkedni fognak az esetszámok – állítja a szakember. Fontos a lakosság megfelelő tájékoztatása, a tűzoltóság pedig folyamatosan készül, bővíti tudását, hogy a hasonló esetekkel szembeni megfelelő intézkedést nyújthasson. Ez részben elméleti síkon is megtörténik, tananyagok formájában, illetve a korábbi tapasztalatokat adják át egymásnak a tűzoltó kollégák.
Másrészt fontos bővítések történtek az eszközparkban: a szakemberek rendelkezésére állnak például olyan tűzoltó takarók, melyek elektromos autók letakarására is alkalmasak, valamint különleges, ún. e-oltólándzsák is. Utóbbiak segítségével a tűzoltók könnyebben hozzáférhetnek az akkumulátorcellákhoz, hogy vizet pumpálhassanak beléjük. Szintén fontosak a különböző digitális applikációk, melyek segítségével pontosan megismerhetik az elektromos autók felépítését, hol helyezték el bennük az akkumulátort, a hőkamerákkal pedig megnézik, hol van a legmelegebb pont és ott avatkoznak be.
Szabó Árpád tűzoltó százados elmondása szerint a katasztrófavédelem szakemberei felkészültek, és eddig sohasem okozott problémát számukra hasonló esetek felszámolása, legyen szó bármilyen típusú autóról.
RD