•  
  •  
  •  

Bár még tombol a nyár, de egyre több gyermek, szülő és pedagógus gondol arra, hogy bizony pár hét múlva újra megszólalnak a csengők és megkezdődik az iskola. A felkészülést pedig érdemes időben elkezdeni, ugyanis amennyiben lépésről lépésre, tudatosan történik, akkor gördülékenyebb lehet a szeptemberi visszatérés az iskolapadba, vagy éppen az iskolás évek megkezdése. A szülők közös játékkal, beszélgetéssel, odafigyeléssel sokat tehetnek azért, hogy gyermekük testileg-lelkileg éretten kezdje az iskolát, bátran vegye az akadályokat. Az Iskolára hangolva! sorozatunkban hétről hétre a felkészülésről beszélgetünk Tóth Anett köznevelési szakértővel, aki hasznos tanácsokkal és tippekkel szolgál mindenkinek.

A köznevelési törvény előírja, hogy minden hatodik életévét betöltött gyermek iskolaköteles, kivéve azokat, akik valamilyen beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdenek, vagy az Oktatási Hivataltól halasztást kaptak az iskola megkezdésére.
Azoknak, akik szeptemberben belépnek az iskola kapuján, mit kell tudniuk, hogy akadályok nélkül kezdhessék az első osztályt? A szülők hogyan segíthetik a gördülékeny átmenetet? Milyen képességekkel kell, hogy rendelkezzen egy 6 éves gyermek? Melyek az iskolaérettség kritériumai?

Ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat Tóth Anett köznevelési szakértővel, aki több mint 40 év fejlesztőpedagógiai múlttal, tapasztalattal rendelkezik, és akinek – saját bevallása szerint – vesszőparipája a mozgás, hiszen hiszi és vallja, hogy a mozgás a fejlődés alapja.

Mikor mehet iskolába a gyermek?
Röviden, ha testileg és mentálisan is érett. Bővebben, ha fejlett az idegrendszere, ha összerendezett a mozgása, ha kialakult a domináns oldala, ha megfelelően tud koncentrálni, ha logikusan gondolkodik, ha beszédkészsége grammatikailag is megfelelő, ha tiszta beszédhangokkal, ép érzékszervekkel rendelkezik. Vagyis óvoda után az iskola, az iskolaérettség megkívánja a fejlett idegrendszert, a mozgás összerendezettségét, a figyelmet, a kitartást, a szocializációt.

Ezek közül mit szükséges kiemelni, azaz mi a legfontosabb?
Nagyon fontos a fejlett idegrendszer, a mozgás összerendezettsége. A mozgás a fejlődés alapja, nincs, ami ezt pótolhatná. A nagymozgással együtt fejlődik a finommozgás, amely az olvasásnál, írásnál és számolásnál elengedhetetlen.

Mit tehetnek a szülők gyermekük fejlődése érdekében?
A gyermekek feladat- és kötelességtudata, kudarctűrő képessége 6 éves korra nagyjából kialakul. Amennyiben mozgásfejlődésében elakadások voltak, azt különböző mozgásterápiákkal lehet fejleszteni, ilyen például a Delecato, a TSMT, az Ayres. Én „önindított mozgásfejlesztés” párti vagyok, ennek a lényege az, hogy a kisgyermek saját maga választja ki a felkínált mozgáseszközök közül, hogy melyiket használja, és a kiválasztott eszközökön gyakorolhatja az alapmozgásokat, a járást, a kúszást, a mászást. Ezáltal fejleszti egyensúlyát, téri tájékozódását, figyelmét, szem-kéz-láb koordinációját, kitartását. Ehhez kiváló helyszínek a játszóterek, a kalandparkok, és én külön kiemelném az újpesti Tarzan™ Parkot. Ugyanis ez utóbbi helyen a tematikusan elhelyezett játékszigetek a mozgásfejlődést, a szocializációt támogatják. Az eszközökön való mozgások, pörgések, forgások csúszások, mászások, ugrások és billenések a gyermek idegrendszerét, a mozgás, a sport és a játék szeretetét, a szabadidő helyes eltöltését támogatják. Az egyes eszközök úgy vannak kialakítva, hogy a gyermekek az alapmozgásokat játékos formában gyakorolhatják. Olyan mozgásokat végezhetnek, ahol az egyensúlyrendszerük, téri tájékozódásuk, kreativitásuk, gondolkodásuk fejlődik.  De fejlődik szerialitásuk, azaz sorba rendező képességük, ez nem más, mint az idő és az események közötti összefüggések megértésének és az időbeli rendezettség kialakításának elősegítése. A fejlődéssel együtt pedig nő az önbizalom, a bátorság, a kitartás. Tapasztalataim szerint a park eszközeinek segítségével túlnyomórészt behozhatóak az egyes mozgásfejlődési elmaradások, részképesség-zavarok, és akár leküzdhetők a disz-szel kezdődő problémák is.

Mit tanácsol a szülőknek, mire figyeljenek a vakáció ideje alatt, hogyan készítsék fel gyermekeiket az iskolára?
Szerintem a legfontosabb az, hogy beszélgessenek az iskoláról, játszanak sokat a gyermekekkel, akár labdajátékot, akár társasjátékot, és legyenek sokat a szabad levegőn. Tervezzenek közös kirándulásokat, kerékpártúrákat. Nagyon fontos a pihenés is, ezért esténként időben fektessék ágyba őket, és elalvás előtt olvassanak el egy-egy mesét. Az iskolára hangolódás jegyében közösen vásárolják meg a szükséges eszközöket, füzeteket, ceruzákat és az iskolatáskát. A felkészülés során adjanak kisebb feladatokat a gyermekeknek, például faragják ki a ceruzákat, majd tegyék be a tolltartóba, szépen sorba rendezve. Fontos, hogy teremtsék meg az izgalmas várakozást, és legyen idő olyan tevékenységekre, amelyekkel játszva fejlődhetnek a gyermekek.

A köznevelési szakértő ajánlása alapján, a téma kapcsán a Tarzan™ Parkról megkérdeztük az Újpesti Vagyonkezelő Zrt. marketing és PR-menedzserét, Balogh Gabriellát, aki elmondta, hogy a parkban két hektárnyi területen 14 játéksziget várja izgalmas kihívásokkal a gyerkőcöket – augusztusban még a nyári nyitvatartás szerint, a pontos időpontról a tarzanpark.hu oldalon lehet tájékozódni.


A vakáció ideje alatt is nagyon sok óvodás és iskolás csoport, valamint család látogat el a parkba, és nem csak újpestiek, az ország szinte minden részéből, sőt még Szlovákiából is érkeznek hozzánk. Büszkék vagyunk arra, hogy egyre többen ismerik és szeretik a parkot, és egyre többen felfedezik, hogy a játékszigetek az élmény mellett a játszva fejlődés lehetőségét is kínálják a gyermekeknek.” – tette hozzá Balogh Gabriella marketing és PR-menedzser.

Az Iskolára hangolva! következő részében az írástanulásról, a finommotorikus képesség fejlesztéséről lesz szó.