Bár egy hét múlva becsengetnek, a gyermekeknek az iskola, a tanulás mellett is szükségük van az önfeledt játékra. Sőt még inkább, hiszen azok a gyerekek, akik sokat mozognak és játszanak, könnyebben veszik az akadályokat, könnyebben megy nekik az írás és az olvasás is. Az Iskolára hangolva! sorozatunkban Tóth Anett köznevelési szakértővel ezúttal a játék hatásairól, a gyermek fejlődésében betöltött szerepéről beszélgettünk.
A játék hogyan segíti a gyermek fejlődését?
A mozgásos játékok fejlesztik a nagy- és finommozgást is. A futás, a mászás, az ugrálás a játszótéri, játszóparki játékeszközökön való feladatok elvégzése, a mozgás tervezése, többszöri gyakorlása kiváló fejlesztő hatással bír. Mindehhez remek lehetőséget kínál véleményem szerint az újpesti Tarzan™ Park, ahol a játszva fejlődés valósul meg, élményt, játékot, kalandot jelent minden gyermek számára. A parkban 14 játéksziget várja a gyermekeket. Ahhoz, hogy egy-egy játékeszközre feljussanak a gyermekek, bizonyos sorrendre van szükség – és a sorrendnek óriási jelentősége van az iskolában az olvasásnál és az írásnál. Hiszen a betűket meghatározott sorrendben, egymás után rakva kapunk értelmes szavakat. Kiemelném a vízzel-homokkal való dagonyázást, amely segíti a finommozgás fejlődését, és ez a helyes görcs nélküli ceruzafogás kialakításához nyújt segítséget. A homokból formázott sütemények pedig a vizuális emlékezetet, a forma felismerését támogatják. Szinte minden gyermek szeret hintázni, a hintázás a ringatás élményét idézi, és ez az idegrendszer érését támogatja.
Milyen területeket fejleszt még a játék?
A játék fejleszti a kreativitást, a képzelőerőt. A gyerekek a játékok során szabadon engedhetik fantáziájukat, kísérletezhetnek, új dolgokat hozhatnak létre, például saját maguk is készíthetnek játékokat, akár a betűtanuláshoz is. Nincs másra szükség, mint anya által megvásárolt két arckrémes papírdobozra. A kocka alakú dobozkát bevonjuk fehér papírlappal. A dobozka minden oldalára írunk egy-egy tanult magánhangzót, a másik dobozka minden oldalára pedig egy-egy tanult mássalhangzót. A játék menete: a gyermek gurít mindkét kockával, s a két dobozkát egymás mellé téve (elöl a magánhangzó, utána a mássalhangzó) összeolvassa az ott lévő betűket. Ez a játék a betűfelismerést, az emlékezetet, az összeolvasást, a hangoztatást támogatja.
A játék fejleszti a kognitív fejlődést, a problémamegoldó képességet, a figyelmet, a koncentrációt, a logikus gondolkodást is, ehhez kiváló eszközök a különböző társasjátékok, összerakó játékok, labirintusok. A játék továbbá fejleszti a szociális készséget is. Szerepjátékok közben a gyerekek megtanulnak együttműködni, a másik személyiségét elfogadni, konfliktust kezelni, szociális szabályokat betartani. Ez mind nagyon fontos az iskolai, a felnőtt élethez. Szerepjáték közben átélhetik a hősök életét, és kijátszhatják magukból félelmeiket, szorongásukat. A játék segíti megérteni és kifejezni az érzelmeiket, a sikertelenséget elfogadni, mely a kudarctűrő képességük fejlődésében segít, továbbá fejleszti az önbizalmat, az önbecsülést, vagyis a gyermek érzelmi fejlődését támogatja.
Tehát a játék nem csupán élményt jelent a gyermekeknek, segít abban is, hogy megismerjék és megértsék a világot, beilleszkedjenek egy kis közösségbe.