•  
  •  
  •  

Hetven éve koptatja az újpesti villamosvágányok sínkoronáját a 14-es villamos, amely az elmúlt évtizedekben nemcsak Újpest, hanem egész Észak-Pest egyik legfontosabb közlekedési vonalává vált.

A 14-es villamosvonal elődje, a 91-es villamos volt, amelyet 70 évvel ezelőtt, 1955 októberében számoztak át 14-es jelzésre. Ekkor döntött úgy a főváros, hogy átszámozza a járatait: az új rendszerben a villamosviszonylatok száma 1 és 69 közé esett, így kapta a 91-es vonal a ma is ismert 14-es számot.

A főváros történetében azóta több alkalommal is módosították a viszonylatszámozást – egy ideig például 118-as jelzéssel is közlekedett villamos Budapesten –, ám az utóbbi években ismét a korábbi elvet követi a főváros: a villamosjáratok számozása újra a korábbi logika szerint van meghatározva.

A járat akkor még a mai Istvántelki Főműhely és a Nyugati tér között közlekedett, de érdekesség, hogy a 20. század elején már létezett 14-es jelzésű villamos Budapesten – igaz, teljesen más útvonalon közlekedett.

A ma ismert 14-es villamos vonalát több lépcsőben hosszabbították meg. 1986. december 15-én a káposztásmegyeri lakótelep déli határáig, a Szilas-patakig, majd miután az M3-as metró Káposztásmegyerig tervezett meghosszabbítása többször is elhalasztódott, a 14-es vonal további bővítéséről döntöttek: 1998. július 31-én újabb 1,9 kilométerrel hosszabbították meg, egészen a Megyeri út és a Külső Szilágyi út találkozásáig. Ez lett a villamos mai, északi végállomása.

A vonalon 1980. június 16. óta elsősorban csehszlovák gyártmányú ČKD Tatra villamosok közlekednek, amelyek hosszú évtizedeken át meghatározták a vonal arculatát. 2021 szeptemberétől azonban új korszak kezdődött: hétvégente, majd 2022 februárjától már mindennap megjelentek a CAF Urbos típusú, alacsony padlós villamosok is. Ezek az első alacsony padlós villamosok Újpesten, amelyek jelentősen javították az utazási komfortot és az akadálymentes közlekedést.

A 14-es villamos ma a Lehel tér és Káposztásmegyer, Megyeri út között közlekedik, de a főváros hosszú távú tervei ennél is ambiciózusabbak. A távlati cél, hogy a Lehel tér és a Deák Ferenc tér között – a Bajcsy-Zsilinszky úti villamosvágányok visszaépítésével – újra közvetlen kapcsolat jöjjön létre. Így a jövőben akár Káposztásmegyerről egészen Újbudáig eljuthatunk majd villamossal, átszállás nélkül.

SZFM