A járvány és a kormányzati megszorítások elsodorták a 3-as metró klimatizálását

, , , ,
  •  
  •  
  •  

Úgy tűnik, ezt a nyarat is klíma nélkül kell átvészelnünk a 3-as metrón. A Népszava érdeklődésére a BKV elárulta: A szerelvényekbe idén már biztosan nem szerelnek be légkondicionálót.

A budapesti hármas vonalon közlekedő járműveket 2016 és 2018 között 69 milliárd forintért „újította fel” az orosz Metrovagonmas. Később kiderült: a szerelvényeket valójában újragyártották, ám takarékossági okokból klímával nem szerelték fel őket.

A BKV most azt közölte: „A járványügyi helyzet az élet minden területére kihatással van, így az M3 szerelvényeinek klimatizálását is befolyásolja. A BKV ugyan mindent megtesz a metrókocsik légkondicionálásának érdekében, de az már bizonyos, hogy idén nyáron minden feltétel teljesülése esetén is maximum a prototípus kocsikon lehet megvalósítani a klimatizálást”. Vagyis a 222 kocsiból legfeljebb 6-ba szerelnek légkondicionáló berendezést.

Tavaly nyáron Karácsony Gergely a főpolgármester-választási kampányban megmérte, hogy közel 35 fokos hőség uralkodik a metrón, és azt ígérte, ezen változtatni fog, ha ő győz. A közlekedési vállalatnak azonban még a gyártó hozzájárulására is várnia kell, ugyanis az orosz céggel kötött szerződés értelmében minden beavatkozáshoz a beleegyezésük szükséges, különben a szerelvényekre vállalt 30 éves garancia megszűnik. A Népszava szerint lehetséges akadályként az is felmerült, hogy a légkondicionáló berendezés súlyát az orosz metrókocsik nem bírnák el.

A főpolgármester korábban azt nyilatkozta, a klimatizáláshoz szükséges pénz megvan. A kivitelezés előkészítéséhez egyébként még tavaly nyáron hozzáláttak, a BKV közvetlenül a választások előtt műszaki szimpóziumot rendezett öt cég részvételével. Előzetesen 6-10 milliárdra becsülték a légkondicionálás utólagos kiépítésének költségét. Három cég is jelezte, hogy örömmel vállalkozna a feladatra.

Csakhogy közben beütött a koronavírus-járvány, amely jelentős összeget emésztett fel a budapesti költségvetésből, komoly bevételkiesést is eredményezett, amelyeket tovább fokoztak a kormányzati megszorítások.

A főpolgármester a Facebook-oldalán külön posztban foglalkozott a klímaüggyel. Megerősítette, hogy az orosz fél jóváhagyása nélkül nem lehet a kocsikhoz hozzányúlni. Az engedélyt szóban meg is adták, de biztos, ami biztos, írásos megerősítést is kért a fővárosi vezetés. Erre várnak jelenleg, de közben a BKV több nagy nemzetközi klímagyártó céggel megállapodott arról, hogy még idén, a cégek saját költségére, több metrókocsiba beszerelnek klímát.

Karácsony Gergely beszámolt arról is, hogy az M3 összes (222db) kocsijában új szellőztetést, mennyezeti ventilátorokat építenek be, és a metró felújítása során megújul az áramátalakító rendszer is, ami a hűsítés szempontjából lényeges.