A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara álláspontja szerint csak akkor tartható fent a főváros idegenforgalmának kedvező trendje, ha a szektor folyamatosan alkalmazkodik az egyre bővülő igényekhez. A BKIK saját projektjei elindítása mellett szakmai konferenciát tartott egy 2020-ig tartó turisztikai stratégia kidolgozása érdekében. A tanácskozáson szó volt a Nemzeti Turisztikai Ügynökségről is.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) februárban nyilvánosságra hozott adatai szerint 2015-ben nemcsak folytatódtak az idegenforgalom 2010 óta javuló trendjei, de országos és fővárosi szinten is rekordokat döntött a turizmus. A vendégéjszakák száma meghaladta a 8,7 milliót, amely 7 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. A tavaly Budapestre érkező 3,2 millió külföldi 7,7 millió vendégéjszakát töltött a fővárosban, míg a maradék 1 millió belföldi vendégéjszaka volt. A legtöbb turista az Egyesült Királyságból és Németországból érkezett, és egyetlen év alatt 25 százalékkal emelkedett az ázsiai vendégek száma – feltehetőleg a nyáron indult Budapest-Dubaj közvetlen repülőgépjárat eredményeként. Az Egyesült Államokból 13, Ausztráliából pedig 14 százalékkal többen érkeztek, mint 2014-ben.
A Budapestre utazók legfőbb motivációja a városlátogatás, a rokonlátogatás, az üzleti utazás volt. A KSH elemzése szerint a külföldi turisták egyre többször rövid városlátogatásra érkeznek az országba, és ebből leginkább Budapest profitál. A budapesti szálláshelyek prosperálnak: tavaly 15,5 százalékkal emelkedtek a bruttó szállásdíj-bevételeik, és a kedvező trendek várhatóan idén is folytatódnak.
Szatmáry Kristóf, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szerint a számok igazolják, hogy a kormány, a főváros, valamint a turisztikai vállalkozásokat is képviselő BKIK együttműködése eredményes, azonban ennek a lendületnek a megtartásához hosszú távra kell tervezni. „Az ország biztonságának megőrzése, a légi kapcsolatok fejlesztése, a tisztességes vállalkozásokat védő szabályok, a kis piaci réseket is jól kitöltő kis- és középvállalkozások támogatása, a jól képzett munkaerő mind hozzájárul ahhoz, hogy Budapest még vonzóbb úticél legyen. A BKIK ezúttal is élen jár az új megközelítésekben; ilyen például a Bevásárló utcák menedzsmentje program (BUM-projekt), a hazai közönséget vonzó Idegenvezetői Világnaphoz kapcsolódó ingyenes programsorozat, a hagyományőrzést új szintre emelő, tavaly rekordszámú, 100 ezer látogatót vonzó Múltidéző Piactér , vagy a szakképzés színvonalának emelése a minőségi turizmus fejlesztése érdekében” – fogalmazott nyitóbeszédében a BKIK elnöke.
Dr. Tuzson Bence, a Miniszterelnöki Kabinetiroda kormányzati kommunikációért felelős államtitkára arról beszélt, hogy „a kormánynak koncentrálnia kell az erőit a turisztikai szektorban is. Hatékony, modern, jól működő szervezetet kell létrehozni. A Nemzeti Turisztikai Ügynökséggel kapcsolatban jelenleg több elképzelés is a kormány asztalán van, most dolgozzák ki a részleteket” – mondta Tuzson Bence. A hagyományosnak mondható fürdő-, konferencia-, sport- és városnéző turizmus mellett egyre nagyobb távlatok nyílnak a főváros előtt a gasztronómiai, a bevásárló-, illetve az alternatív városnéző turizmusban is, mind több vendég érkezik Ázsiából, az olimpia és a nemzetközi sportesemények révén pedig újabb célcsoportok számára válhat vonzóvá a főváros. Ezen lehetőségek minél jobb kihasználása a konferencia legfőbb témája.