A praktikum és a francia luxus találkozása – Peugeot 3008

  •  
  •  
  •  

Teljes fronton támad a Peugeot, hiszen mindenféle vásárlói igényre van válasza. A hagyományos kategória kedvelőinek a 2014-es Nemzetközi Év Autója címet elnyert 308-ast vagy a kombi változatát kínálja. A kisebb terepjárószerű 2008-ast elsősorban a fiataloknak, szabadidős célokra szánják. Az egyterűek kedvelői a 3008-ast választhatják, kisebb terepes menettulajdonságokkal. Gyulai Kingával, a Magyar Autóklub kiadványának, az Autósélet című lap főszerkesztőjének segítségével az igen jól felszerelt (Premium Pack), kétezer köbcentis HDI motorral rendelkező 3008-ast teszteltük.

– Ez az év a Peugeot éve, a 308-cal taroltak. Milyennek találod nagyobb testvérét?
– A családi egyterű a 308-as padlólemezére épült, így tengelytávja ugyanaz, viszont húsz centiméterrel magasabb. A modell három kategória tulajdonságait egyesíti: olyan jó a menetdinamikája, mint egy kompaktnak, tágas, mint egy egyterű, de szabadidős autónak is pont úgy megfelel, mint egy crossover, bár négykerék-hajtás nem rendelhető hozzá. Ezt pótolja valamelyest a Grip Controll-rendszer, amely az ESP működését hangolja. A futómű különlegessége a Dinamic Rolling Controll, amely nagy sebességű kanyarokban csökkenti a karosszéria dőlését. Meglepő volt, hogy az amúgy puhán rugózó autót ilyenkor milyen stabillá teszi a rendszer.
– Az általunk tesztelt modell 150 lóereje és 340 Nm nyomatéka nagyon meggyőző volt, könnyedén mozgatta a másfél tonnás kasztnit. Milyen motorokkal gyártják a 3008-ast?
– Komoly motorválasztékot ajánlanak az autóhoz. Benzinesből van 1,6-os 120 lóerős és 150 lóerős változatban. Dízelből 1,6-os 110 lóerőset, 2 literesből 150 lóerőset kínálnak. A legerősebb a 163 lóerős 2000-es, ezt azonban csak az automata váltós verzióhoz kérhetjük. Ötfokozatú váltója a legkisebb benzines modellnek van, a többihez hatfokozatú jár.
– Milyennek ítéled a belső teret?
– A gyártók gyakorlatilag a vezető köré építették az autót, beülve szinte pilótafülkében érezheti magát a sofőr. Nagyon jó minőségű anyagok vesznek körül, rengeteg a krómozott elem, ami a luxusérzetet növeli. Ha már luxus-érzet, meg kell említenünk az üvegtetőt, aminek köszönhetően útközben is napozhatunk, illetve a Head Up Display kiegészítőt, ami egy plexi lapra vetíti ki az épp aktuális sebességet. Rendkívül finom és pontos a sebességváltó, és az elektromos kézifék használata is nagyon kényelmes: azonnal kiold, amikor elindul az autó, a motor leállításakor pedig behúz. Az erős motor nagyon csendes, az utastérben el sem hisszük, hogy dízelhajtómű mozgatja a gépet. A legmagasabb felszereltségű 3008-asban komoly médiaeszközök találhatók. Mindkét első ülés fejtámlájában LED-monitor van, amelyre bármilyen külső forrást csatlakoztathatunk. Így hosszú úton a hátul ülők egymástól függetlenül nézhetnek filmet, vagy hallgathatnak zenét. A 3008-asban még saját, kiváló minőségű fülhallgatókat is találunk. Mindez azt bizonyítja, hogy a modell alkotói nemcsak a vezető, hanem az utasok maximális kiszolgálására is gondoltak, és arra törekedtek, hogy az utazás élménnyé váljon.
– Kívülről nem egy különleges darab a 3008-as.
– Valószínűleg nem a formabontó újítás volt a Peugeot célja. Letisztult és rendezett formák jellemzik az autót. A morcos tekintet ennél a típusnál is megmaradt.
– Francia autót nehéz elképzelni valamilyen technikai újítás nélkül.
– Igen, a franciák mindig ügyelnek arra, hogy kisebb-nagyobb újítással rukkoljanak elő, ennél a gépnél is ötletes és praktikus megoldást teremtettek a két részletben nyíló ötödik ajtóval. Alsó részét ledöntve akár 200 kilogrammnyi súllyal is terhelhetjük, már-már terepjáró hangulatot kölcsönözve az autónak (vagy legalábbis a hátsó részének). A raktér gazdagon variálható, alaphelyzetben 432 literes, de 1604 literesre is bővíthető.
– Milyen árkategóriát képvisel a 3008-as?
– A Peugeot elkapta azt a fonalat, amivel az autóinak az ár-érték arányát optimálisra hozták. A 3008-as alapára 4 millió 590 ezer forint, a legjobban felszerelt modell 7,5 millió körül érhető el. Ezért viszont már nagyon komoly extrákat kapunk.
– Találtál hibát az autón?
– Hibának nem nevezném, talán csak elavult megoldásnak, hogy a tempomat és a média vezérlése nem a kormányon kapott helyet, hanem egy-egy bajuszkapcsolón, amelyből így már négy van a kormány körül. Menet közben rendszeresen előfordult, hogy bekapcsoltam a tempomatot, mikor indexelni szerettem volna, illetve ablakot mostam, mikor a zenét szerettem volna felhangosítani. Ami azonban kimondottan zavart vezetésben, az a rendkívül vaskos A és B oszlopok. Csak különböző gimnasztika gyakorlatok segítségével (előre-hátra való hajolgatással) tudtam a városi közlekedésben belátni a teret.

Prófusz József