A szabadságharc emlékhelyein járva

Hagyományainkhoz híven idén is felkerestük az 1848-49-es forradalom és szabadság harc egyik csatájának helyszínét. Az idei március 15-i megemlékezés alkalmából egyesületünk Debrecenbe látogatott.

Korán indultunk, hiszen rengeteg látnivaló várt ránk. A helyi Városvédő és -szépítő Egyesület képviselőivel és az idegenvezetővel a város szélén lévő obeliszknél találkoztunk, mely Nagysándor József honvédtábornoknak és az 1849. augusztus 2-i debreceni csatának állít emléket. Innen a Honvédtemetőbe mentünk, ahol a csatában életüket vesztett katonák emlékműjénél elhelyeztük egyesületünk koszorúját, majd elénekeltük a Himnuszt. A koszorúzás után Debrecen legújabb kulturális helyszínén a Romkert kávézóban egy-egy csésze kávé vagy tea mellett meghallgattuk dr. Nyárs Csaba előadását a debreceni csata történetéről.

Innen rövid séta után a felújított Református Kollégiumhoz mentünk. A Péchy Mihály által tervezett déli főépület az egyik legszebb korai klasszicista építmény Magyarországon. A Református Kollégium 1538-as alapításától a magyar és az egyetemes művelődéstörténet kiemelkedő helyszíne. Nagy irodalmáraink közül itt tanult Csokonai Vitéz Mihály, Kölcsey Ferenc, Arany János, Ady Endre, Móricz Zsigmond és Szabó Lőrinc.  2012 márciusától újra látogatható a kollégium múzeuma. Új tartalommal és interaktív elemekkel is bővültek a kiállítóterek. A Kollégiumból a város főterén át sétálva eljutottunk a Régi Posta étteremhez, amely az egyik legrégibb épületként van nyilván tartva. Ezen a hangulatos kis helyen fogyasztottuk el az igazán nagyon ízletes ebédünket.

Ebéd után ismét egy kis belvárosi séta következett. Útközben szebbnél szebb épületek mellett haladtunk el. Végül elértünk a Megyeházához. A Megyeháza az egyik legszebb magyar szecessziós épület. 1911-12-ben épült Bálint Zoltán és Jámbor Lajos tervei alapján. A huszártorony csúcsán Árpád fejedelem bronz-szobra áll, a homlokzat közepén Hajdú vármegye címere látható. Az épület díszterme az Árpád-terem. Falát és mennyezetét a megye településeinek címerei díszítik. Nagyon értékesek a Kernstock Károly által tervezett színes ablaküvegek, melyek a hét honfoglaló vezért ábrázolják. A Megyeháza után még mindig maradt látnivaló bőven. Így jutottunk el az egykori Bocskai-laktanyához, amely valamikor Mária Terézia nevét is viselte.  Jelenleg Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma működik benne. A központi fogadóterem, vagy lovag-terem éppen restaurálás alatt áll. Vezetőnk még nagyon sok mindent szeretett volna megmutatni nekünk ebből a csodálatos városból, de sajnos már elég későre járt, így csak egy meglepetés maradt számunkra a nap végére. A néhány éve átadott, Csete György tervezte modern Tégláskerti Református templomot nézhettük meg kívül-belül.
Kissé fáradtan, de rengeteg élménnyel gazdagodva utaztunk hazafelé, miközben megbeszéltük, hogy vissza kell térnünk Debrecenbe, mert van még látnivaló bőven.