Sorozatunkban olyan eseteket tárunk az Olvasó elé, amelyek személyes jelzéseket, vagy éppen lakóközösségi panaszokat tartalmaznak, sokakat érinthetnek, még többeket érdekelhetnek, az újpestiek tájékoztatását , egyben tájékozódását segítik. Az aktát dr. Derce Tamás polgármesterrel lapozzuk.
Megáll –e a vonat Káposztásmegyeren ? –tette fel a kérdést Újpest polgármesterének címzett e-mailjében egy fiatalember, aki mint írja, születése óta káposztásmegyeri lakos. Családja azért költözött annak idején Káposztásmegyerre, mert beígérték a kiváló közlekedést, a 3-as metró megépítését. Emlékszik egy másik tervre is, mely szerint lenne megállója a vonatnak is, amellyel pár perc alatt a belvárosban lehetne az ember. A levélíró most is gyakran veszi igénybe a Rákospalota-Újpest vasútállomásról a Nyugati pályaudvarra tartó vonatot. Mi lett az ötlettel, megépül-e a lakótelepen a vonat megállója, javulhat-e a közeljövőben több ezer ember közlekedése?
– Megáll az idő…dúdolhatnánk retro időszakban a régi slágert , mert a vonat továbbra sem áll meg. A közvéleményt azonban érdekli a Káposztásmegyer I- és II. mezsgyéjére tervezett vasúti megálló ügye. Levegőben lóg a változás, ha már újra felveti egy káposztásmegyeri lakó ?
– Sajnos nincs elmozdulás a közlekedési tervekben- szögezi le dr. Derce Tamás polgármester. A levelet író fiatalember szülei is a metró reményében költöztek a lakótelepre, több ezer család számított arra, hogy idővel a fiatal városrész közlekedése is olyan színvonalú lesz, mint az itt épülő lakások. Csalódniuk kellett nekik és nekünk is. Elakadt a metró ügye és kurtán furcsán ért véget az az elképzelés is, hogy a váci vasút álljon meg Káposztásmegyeren még mielőtt a Rákospalota –Újpest vasútállomásra gördül. A vonatközlekedés mintegy metró pótlékként jött számításba. Mindkét terv megvalósulása fővárosi kérdés, az újpesti önkormányzatnak sem jogosultsága,de pénze sem elegendő a megvalósításra. Igaz, mint tudjuk, a pénz a legkevesebb, számtalan esetben toldottuk meg a fővárosi büdzsét egy-egy régóta várt beruházás felgyorsítása érdekében. Úgy gondolom a tömegközlekedés javítása egyedül a metró befejezésével válhat valóra.
– Közel nyolc-tíz évvel ezelőtt a helyi lapban végzett az önkormányzat közvélemény kutatást arról, megálljon-e a vonat Káposztásmegyeren. Nagyon sokan szavaztak, még azok is véleményt nyilvánítottak akik nem káposztásmegyeri lakosok. Elsöprő volt az igen szavazatok száma.
– Abban az időszakban több MÁV vezető is káposztásmegyeri lakos lett, magától adódott a téma felvetése és az esetleges együttműködés lehetősége. Pártoltuk – a metróépítés elmaradása, a lakossági igények miatt is, hogy legyen vasútállomás Káposztásmegyeren. Vállaltuk volna, hogy önkormányzatunk költségén elkészíttetjük a terveket. Egy idő után egyedül maradtunk.
– Vajon miért? Egy vasúti megállót talán könnyebb lenne megépíteni, mint a metrót befejezni…
– A szándék nem volt elég. A MÁV életében akkor már olyan változások kezdődtek, amelyek eredményeként ma már csak árnyéka egykori valójának, éppen olyan összeomlás közeli állapotában van mint az ország. Hajdanában egy vasúti dolgozó nemcsak nyugdíjas állást remélhetett, hanem a fizetéséből eltartotta feleségét, gyermekeit, sőt taníttatta is őket. A vasúti restiben elköltött cigányzenés vacsora maga volt „a” program, és a vasút melletti ház a város legjobb helyének számított . Semsey polgármester is ott vásárolt villát…A Rákospalota-vasútállomás épülete újra olyan, hogy a Hideg napok egy-egy jelenetét ma újra ott lehetne forgatni. Az állomás környéke is lepusztult állapotban van. Úgy gondolom, a MÁV-nak, ilyen mértékű vagyonvesztés után kisebb gondja is nagyobb annál, hogy a megállóval újra foglalkozzon.
– Ezek szerint a vasútállomás tervét elfelejthetjük?
– Úgy vélem, most nincs erre lehetőség. Aki Újpestről a belvárosba munkába tart, továbbra is a Rákospalota–Újpest vasútállomásról a Nyugati pályaudvarra tartó vonatot ajánlom, ez az útvonal számomra is bevált, amikor annak idején az ötödik kerületben dolgoztam. Nyáron külön élményt jelentett, hogy a Vigadó téri hajóállomásról A Hófehérke és 7 törpéjéről elnevezett kishajó flotta egyike az Újpesti Duna-partig hozott. Visszaútként ez sajnos már nem megvalósítható. De ez nem a nosztalgia rovat: a közlekedés, a légszennyezés minden világváros gondja, sajnos ez alól Budapest sem kivétel. Ezért kellenek a metrók, és nem is elsősorban belvárost a belvárossal összekötő szakaszokon, hanem az agglomerációból a fővárosba tartó nyomvonalon.
– Mennyire lehet reményteli, hogy a 3-as metró építése bekerült egy évvel ezelőtt a főváros 2020-ig érvényben lévő középtávú tervébe?
– Már húsz éve várjuk a metró meghosszabbítását, és hát igazán „kedvező,” hogy újabb 20 éven belül megvalósulhat. Ez már ugye 40 év. Ha valaki ennyi szolgálati idő után nyugdíjba megy, megemeljük a kalapunkat előtte. Mi pedig még csak az ígéretnél tartunk, és addig még 5 választást is végigcsinálhatunk. És semmi biztosíték nincs arra, hogy megépítik, még mindig csak a lehetőségnél tartunk. A 3-as metró ugyanis jelenlegi formájában 1990 óta létezik, ekkor adták át az Árpád híd és az Újpest városközpont közötti szakaszt. Az eredeti tervekben szerepelt a vonal meghosszabbítása Káposztásmegyerig. A szerelvények pályája a Rózsa utcáig épült meg, ott fordulnak most meg a metró kocsik. Eredetileg a víztoronyig kéreg vasútként, onnan a felszínen futottak volna a szerelvények. Egy 10 milliárdos beruházást várat, késleltet, lebegtet a főváros - a pénz és politikai akarat hiánya- immár 20 éve. A metró építés elmaradásának másik oldala: a nyomvonal mentén húzódó terület épületei- egészen az egykori kispiacig – építési tilalom alá esnek. Ez az állapot tarthatatlan, arra tettem javaslatot a fővárosnak, hogy oldjuk fel a változtatási tilalmat, adjuk el a lakásokat az ott lakóknak.
– Mit lehet a közlekedéssel kapcsolatos kérdésre megnyugtató módon válaszolni?
– Érzelemmentesen semmit. Azt, azonban mindenképpen, hogy a közlekedés fejlesztésének zálogát egyértelműen még mindig a metró befejezésében látom, sürgetni fogom. Annak ellenére is, hogy információim szerint a közeljövőben utoljára ül össze a fővárosi közgyűlés. Ebben messzemenően partnerem az önkormányzatban képviselettel rendelkező valamennyi párt, és szervezet, ebben a kérdésben azonos nevezőn vagyunk. Bízom abban is, hogy a fővárosi önkormányzatnak olyan vezetése és testülete lesz, amely egy 10 milliárdos beruházást előre sorol. Hiszen a közlekedés nemcsak a mi gondunk.