Az Újpest-kocsiszín

  •  
  •  
  •  

Az archív felvétel a Váci út felől nézve készült, a nyolcvanas évek elején Az 1866-ban indult Váci úti lóvasúti közlekedést három évtizeddel később váltotta fel a villamosvasút. A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság a villamosítás munkálatait 1895 szeptemberének legvégén kezdte meg, ennek részét képezte az Újpest határában álló lóvasúti istállók helyére tervezett új kocsiszín felépítése. 1896 februárjának végére elkészült az épület – képünkön a bal, mai Váci úti oldal –, ahol a kocsiszínen kívül raktár-, iroda- és mellékhelyiségek is helyet kaptak. A csarnok 2×3 vágányán összesen 42 vaskerekű jármű fért el.

Másfél évtizeddel később a villamoskocsik növekvő száma miatt bővítésre került sor. 1911-ben dr. Zielinski Szilárd műegyetemi tanár vasbeton építményeket tervező irodája készítette el az új, vasbeton tetőszerkezetes épület terveit. Ebben 3×3 vágányon 54 villamosvasúti jármű pihenhetett, így összesen 96 kocsi tárolása valósult meg. A régi épületrész fából készült tetőszerkezetét két évtizeddel később cserélték vasbetonra, elnyerve ezáltal ma ismert arculatát. A negyvenes években a mai buszvégállomás területén szabadtéri vágányok létesítésével tovább növelték a telephelyen tárolt villamoskocsik számát.

1982. május 3-ával a 3-as metró újpesti szakaszának építése miatt megszűnt a Váci úti 3-as és 55-ös villamosok közlekedése.  Ezt követően a kocsiszínben a selejtezett, illetve az ide álmodott városi közlekedési múzeum számára megőrzött villamosokat tárolták. A járművek éveken át láthatóak voltak az Újpestre tartó útpálya felől, amely ekkor még közvetlenül a kocsiszín mellett vezetett el. A felvételen láthatóan a Váci út vágányait már elbontották, csak a védett muzeális járművek és a feldarabolás alatt álló villamosok maradtak a kocsiszín területén, előbbieket a nyolcvanas évek végén szállították el.

A metróépítéssel együtt járó területrendezés során 1990-re a kiürített épületet körbekerítették, előtte parkolót alakítottak ki. A kilencvenes évek közepétől megújult az egykori kocsiszín: új funkciójának köszönhetően azóta bevásárolhatunk falai között. Az üzlet portálját a világ számos táján futó villamosok képei díszítik.

B.K.

A rovat tanácsadó szakértői: Szöllősy Marianne és Krizsán Sándor helytörténész.

Felvételek, képeslapok: Újpesti Helytörténeti Gyűjtemény és Várai Mihály. E heti fotónkat Wagner Attila készítette. Sorozatunkat kövesse a www.facebook.com/ujpest.kaposztasmegyer oldalon is!